Aanleg van Calandtunnel ligt stil door scheur in wand
De werkzaamheden aan de Calandtunnel in het Europoortgebied bij Rotterdam lopen flink vertraging op doordat er zaterdagochtend een kleine scheur is ontstaan in de damwand. Door de opening spoelde grond weg onder de nabijgelegen Neckarweg.
Daardoor is een weggedeelte van ongeveer 5 meter weggeslagen. Het herstel van de weg begint pas wanneer vaststaat dat de constructie voor de tunnel stabiel is.
Rijkswaterstaat schat dat er ongeveer 5000 kuub grond is weggeslagen. Het meeste daarvan is terechtgekomen in de sleuf waarin gisteren het tweede tunnelelement zou worden afgezonken. Die operatie is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Duikers begonnen zaterdagochtend met de reparatie van de 6 centimeter grote scheur die op 19 meter diepte is aangetroffen. De opening is inmiddels opgevuld en zondag hebben duikers er stalen platen tegenaan gelast. Volgens Rijkswaterstaat is nog onduidelijk hoe de scheur kon ontstaan. Projectmanager Calandtunnel R. Kakes houdt er rekening mee dat er speling kan zitten tussen de verschillende elementen waaruit de damwand van zink is opgebouwd.
Rijkswaterstaat wil zekerheid hebben dat de damwanden waartussen de in totaal zes tunneldelen voor de Calandtunnel worden afgezonken, stabiel zijn. Twaalf duikers controleren daarom de gehele damwand voordat de aanleg van de tunnel wordt hervat. Omdat er onder water nauwelijks zicht is, doen ze dat door de 350 meter lange en 20 meter hoge constructie af te tasten.
Rijkswaterstaat meldde gisteren dat er op de bodem en de onderste 4 meter van het bouwwerk in ieder geval geen scheuren zijn aangetroffen. Een schip met zand ligt gereed om de weggeslagen grond te vervangen. Wanneer dat gebeurt, is nog onbekend.
De Neckarweg is sinds zaterdagochtend afgesloten voor auto’s. Verkeer kan via andere routes naar de Maasvlakte. Leidingen waarmee olieproducten van de Neckarhaven naar het bedrijf Vopak worden getransporteerd, zijn zaterdag direct na de grondverschuiving afgesloten en leeggemaakt. De leidingen lopen tussen het Europoort- en het Botlekgebied en worden door de petrochemische industrie gebruikt om nafta en benzine te verpompen.
De Calandtunnel komt tussen Rozenburg en het Europoortgebied en loopt onder het Calandkanaal door. De tunnel moet het westelijk industriegebied van de Rotterdamse haven vanaf eind 2003 beter ontsluiten voor het autoverkeer. Nu heeft het verkeer van en naar de Europoort vaak last van files voor de Calandbrug, die vaak openstaat in verband met de scheepvaart. De tunnel moet 1500 meter lang worden. De aanleg is begroot op ongeveer 545 miljoen euro.