Binnenland

Marechaussee traag met klachten

DEN HAAG - Meer dan de helft van de klachten die dit jaar over de marechaussee werden ingediend, is nog niet afgehandeld. De klachtenafdeling kampt met een tekort aan personeel.

Van een medewerker
18 November 2005 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 03:11

Een woordvoerster van de Koninklijke Marechaussee erkent de problemen. Een aantal klachten wacht al meer dan tien maanden op behandeling.In de eerste tien maanden van het jaar werden in totaal 252 klachten ingediend. Daarvan zijn 56 klachten doorverwezen naar onder andere de douane. Van de overige 196 klachten zijn er slechts 88 afgewerkt.

Volgens de woordvoerster zijn inmiddels extra mensen in dienst genomen om de achterstand weg te werken. In januari zullen nog eens vijf nieuwe klachtenbehandelaars worden aangesteld.

De klagers van wie de klacht niet op tijd kon worden behandeld, hebben inmiddels een excuusbrief gekregen. Volgens de wettelijke norm dienen klachten binnen veertien weken te zijn afgehandeld.

Uit cijfers van de marechaussee blijkt verder dat in 2005 bijna 20 procent meer klachten ten opzichte van vorig jaar is ingediend.

De meeste klachten betreffen de bejegening van het publiek. Het betreft dan vooral de wijze waarop marechaussee het publiek te woord staan. Andere klachten betreffen onder meer het rijgedrag van medewerkers. Over de marechaussees van het district Schiphol wordt het meeste geklaagd.

De klachtenafdeling zal over enkele weken voor het eerst verslag uit brengen in de vorm van een jaarverslag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer