Goedkoper alternatief voor pinbetalingen
SCHIPHOL - Een nieuw betaalconcept moet pintransacties 30 procent goedkoper maken. Aanbieder Pinlinq mikt met zijn apparaat vooral op de groeimarkt van mobiel pinnen.
„Pinnen in Nederland is onnodig duur en levert een hoop rompslomp op, omdat de ondernemer met vier partijen afspraken moet maken. Door het gebrek aan concurrentie zijn de opstart- en transactiekosten relatief hoog”, zei directeur E. Mogendorff van Pinlinq woensdag tijdens de lancering van het nieuwe pinapparaat.Uit onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel blijkt dat een traditionele pinbetaling 27 eurocent kost. Voor Pinlinq betalen ondernemers 6,5 eurocent per transactie bij bedragen tot 10 euro. Ligt het aankoopbedrag hoger, verdubbelt het tarief.
Daarmee blijven de transactiekosten zelfs lager in vergelijking met contante betalingen. Hetzelfde onderzoek leert dat deze vorm van betalen 15 eurocent kost. Een ondernemer betaalt bijvoorbeeld stortingskosten bij zijn bank. „Als een rijwielhandelaar met 1500 euro bij zijn bank aankomt, krijgt hij al snel een rekening van 5 euro.”
Volgens Mogendorff wordt pinnen door het mobiele apparaat voor het eerst ook mogelijk op plekken waar dat voorheen niet kon. „Mobiel pinnen heeft in Nederland nooit een grote doorbraak gekend omdat het duur en langzaam was. Taxichauffeurs, marktkoopmannen en pizzabezorgers kunnen hun klanten nu met de pinpas laten betalen.” Een ondernemer kan zijn transacties op internet bijhouden.
Mogendorff ziet in de nabije toekomst ook afzetmogelijkheden bij huisartsen, tandartsen, loodgieters en postorderbedrijven. Pinlinq wil over drie jaar 20 procent van de markt bezitten.
Het apparaat, op dit moment alleen verkrijgbaar bij Office Center, maakt gebruik van het gprs-netwerk van Vodafone om verbinding te maken met banken. Hiermee onderscheidt Pinlinq zich van de bestaande mobiele oplossingen, die niet alleen erg duur, maar ook traag zijn door het gebruik van het gsm-netwerk.
Ondernemers krijgen bij aanschaf van Pinlinq één aanspreekpunt voor datacommunicatie, bankcontracten, onderhoudsservice en de betaalautomaat. Nu doet een winkelier zaken met vier verschillende partijen. Daardoor duurt het lang voordat een pinapparaat operationeel is. Pinlinq garandeert een aansluiting binnen 24 uur.
Woordvoerder E. Prins van MKB-Nederland juicht de komst van Pinlinq toe. „Wij vinden het een goede zaak dat er nieuwe toetreders op de markt van elektronisch betalen komen. Dat kan de traditionele markt in beweging brengen.”
Het gros van de ondernemers weet niet wat het betalingsverkeer kost. Volgens Prins loont het de moeite om de verschillende mogelijkheden naast elkaar te leggen. „Vergelijken en onderhandelen kan zomaar vele euro’s schelen.”