Economie

Nuon tipt GGD over hulpbehoevenden

AMSTERDAM (ANP) – Energiebedrijf Nuon en netbeheerder Continuon gaan Amsterdamse hulpbehoevenden in contact brengen met de GGD.

16 November 2005 16:19Gewijzigd op 14 November 2020 03:11

De energiebedrijven signaleren regelmatig psychische problemen bij wanbetalers. Door de GGD op de hoogte te brengen, hopen beide partijen te voorkomen dat hulpbehoevenden verder in de problemen raken.De incasseurs en monteurs van het energiebedrijf komen jaarlijks bij duizenden huishoudens langs om openstaande rekeningen te innen of het gas en licht af te sluiten. Als het Nuon-personeel in Amsterdam psychische problemen vermoedt, wordt de GGD op de hoogte gebracht. De wanbetalers moeten wel instemmen met het doorspelen van hun gegevens aan de gemeentelijk hulpverleningsinstantie. De GGD Amsterdam hoopt dat ook andere GGD’s snel dergelijke afspraken maken met netbeheerders.

In de eerste negen maanden van dit jaar sloot Continuon in Amsterdam 1070 huishoudens af wegens wanbetaling. Naar schatting was bij 45 klanten sprake van psychische problemen. Vorig jaar sloot de netbeheerder, die een derde van alle Nederlandse huishoudens bedient, bij 7800 huishoudens het gas en licht af.

Dit jaar verwacht de netbeheerder een toename van het aantal afsluitingen met 5 procent. „We merken ook dat het langer duurt, voordat mensen hun schuld voldoen en weer kunnen worden aangesloten”, aldus directeur Paul Cotron van Continuon. De groei van het aantal wanbetalers wordt voor een groot deel veroorzaakt door de sterk gestegen energieprijzen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer