Tijdwinst voor Ede door deal met Rijk
EDE - Het vertrek van defensie uit Ede betekent een enorme ruimtewinst voor de gemeente. Om snel tot resultaten te komen met het vrijgekomen gebied is vanmiddag een gloednieuwe aanpak ingeluid. Burgemeester R. C. Robbertsen ondertekende in Den Haag een overeenkomst met staatssecretaris Wijn (Financiën).
De pilot met de nieuwe aanpak is op zich al uniek, aldus een opgetogen Robbertsen. „Het kazernegebied van Ede komt in z’n geheel ter beschikking voor ontwikkeling door gemeente en Rijk. We waren altijd de grootste garnizoenplaats van Nederland, dus dat is aardig wat.”Dat is ook een groot verlies aan werkgelegenheid.
„Klopt. We hebben dan ook wel degelijk eisen aan de landelijke overheid. Er moet een goede rondweg komen, direct verbonden met de snelweg A12, en ook het spoor moet aangepakt.”
Wat is er nieuw aan deze aanpak?
„Voorheen moest je voor een project als dit met zes ministeries rond de tafel: van Defensie tot aan Financiën. Nu wordt dat één loket: het gemeenschappelijk ontwikkelingsbedrijf. Er zijn meer gemeenten in de running voor deze aanpak, maar Ede is landelijk de eerste. Hier wordt ongetwijfeld met aandacht naar gekeken.”
U krijgt ineens 200 hectare aan ruimte in de schoot geworpen. Geen wonder dat het Rijk dan ook een oogje in het zeil wil houden.
„Allereerst houdt het Rijk er geld aan over. Minister Zalm is hier erg mee gediend.”
Wat is uw voordeel bij de nieuwe aanpak?
„Behalve dat ene loket is er ook een geweldige hoeveelheid expertise binnen de ministeries die nu gedeeld gaat worden. Daarmee scoren we enorme tijdwinst. Verder is vanmiddag ook besloten tot een haalbaarheidsonderzoek om verder te kijken wat mogelijk is.”
En dat heeft vooral nut voor Ede, en minder voor het Rijk?
„Als het goed is snijdt het mes aan twee kanten. Voor het Rijk is het mooi dat op deze manier grote projecten veel sneller kunnen worden afgerond. En dat is maar goed ook. Er is in dit land al te veel hindermacht; ofwel, er gaat ontzettend veel tijd verloren met overleggen. Dat gaan we nu dus sneller doen.”
Aan de oorsprong van het plan voor Ede-Oost ligt zowel de sluiting van de Enkafabriek (voorheen Akzo) in 2002 als het verdwijnen van defensie, vanaf 2007. Het gebied telt maar liefst zes kazernes: Beekman, Stevin, Bergansius, Kool, Maurits en Friso. Het vertrek wordt ook aangegrepen om het spoorgebied aan te pakken, dat de gemeente een doorn in het oog is.
Robbertsen: „Het spoor is een onnatuurlijke scheidslijn tussen twee delen Ede, en daarom willen we het weg hebben. Minister Peijs was hier onlangs op bezoek, en zegde daarvoor in principe 40 miljoen gulden toe.”
Wat moet u doen om die zak met geld binnen te halen?
„Goede plannen maken. Het spoor wordt komt 2 meter onder de grond, over een lengte van 2 kilometer. Verder wordt het station verplaatst. De minister zag die aanpak wel zitten.”
Wordt het kazerneterrein volledig bestemd voor woningbouw?
„We hebben een masterplan Ede-Oost gemaakt. Behalve voor zo’n 4500 woningen komt er ruimte voor dienstverlening en kantoren.”
Kantoren? Daar zijn er veel van in Ede, waarvan nu al een gedeelte leegstaat.
„Daarom zullen er niet veel meer bijkomen. Maar we willen wel delen van de oude fabriekscomplexen van Enka ontwikkelen tot een moderne stadswijk. Dat hebben we al vaker gedaan, bijvoorbeeld met de oude Enka-arbeiderswijk. Daar krijgen we vaak lof voor toegezwaaid.”
Eerst de centrumvernieuwing, dan komt ook winkelcentrum het Nieuwe Landgoed bij Kernhem, en nu weer deze dure plannen. U moet een goede lobbyist zijn binnen Rijk en provincie.
„Dat is geen kwestie van lobbyen maar van goede plannen maken.”
Ziet u deze nieuwe aanpak als uw verdienste?
„Ik ga mijzelf geen complimenten maken. Dat moeten anderen maar doen.”