Numico koopt 'Nutricia van Azië’
SCHIPHOL (ANP) – Het voedingsbedrijf Numico koopt het Aziatische babyvoedingsbedrijf EAC Nutrition, ook wel Dumex genoemd. Het merk Dumex is in sommige landen in Azië qua naamsbekendheid ’het Nutricia van Azië’, lichtte bestuursvoorzitter Jan Bennink van Numico maandag toe.
Numico, producent van babyvoeding en klinische voeding, telt 1,2 miljard euro in contanten neer voor Dumex, dat vooral groot is in China, Thailand en Maleisië. Numico gaat niets veranderen aan de strategie van Dumex en zal op den duur zijn eigen Aziatische babyvoedingstak in de overgenomen activiteiten onderbrengen.Dumex blijft het merk. „Zoals we in Nederland Nutricia kennen, zo heeft Dumex in sommige Aziatische landen eenzelfde naamsbekendheid. Die moet je nooit veranderen", aldus Bennink.
Een belangrijk verschil tussen de babyvoedingsproducten van Dumex en Nutricia, een van de merken van Numico, is de mate van winstgevendheid. Waar bij Dumex ’slechts’ een kwart van de producten een grote winstmarge heeft, is dat bij Nutricia in Nederland meer. Dumex wil meer van dat soort babyproducten slijten aan moeders van dreumesen tot 3 jaar. Daarom wordt het aantal producten uitgebreid en komt er ook meer reclame voor.
Numico ziet Azië als belangrijke groeimarkt, met hoge geboortecijfers en een stijgend inkomen per hoofd van de bevolking. Dumex heeft, behalve in Thailand, Maleisië en China, ook nog wat babyvoedingsactiviteiten in India en de Filipijnen, maar die zijn per saldo verliesgevend. Het is niet zeker dat Numico daar doorgaat. „India heeft een grote toekomst, maar niemand weet wanneer die komt", aldus de bestuursvoorzitter.
Numico zelf heeft al babyvoedingsactiviteiten in Indonesië, Australië en Nieuw–Zeeland.