Binnenland

Meer files door 80 kilometerzones

DEN HAAG (ANP) – De onlangs ingevoerde 80 kilometerzones op snelwegen veroorzaken meer files. De ANWB denkt echter dat het een kwestie van wennen is en dat dat effect na verloop van tijd zal verdwijnen. Dat zei een woordvoerder van de automobilistenorganisatie zaterdag.

12 November 2005 11:57Gewijzigd op 14 November 2020 03:10

Op 1 november kregen vier stukken snelweg bij dichtbevolkte gebieden in de Randstad een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. In 2002 werd een dergelijke maatregel genomen op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie. Doel is het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen en van het verkeerslawaai.Hoewel er geen concrete cijfers zijn, signaleert de ANWB volgens de woordvoerder sinds de invoering meer opstoppingen. „Er staan files op rare tijden", zegt hij. „Maar dat was in het begin bij de invoering in Overschie ook zo en dat is ook overgegaan".

De ’nieuwe’ files zouden ontstaan doordat automobilisten op de rem gaan staan bij het naderen van de zones. De stukken snelweg zijn voorzien van trajectcontrole waarmee snelheidsduivels automatisch worden betrapt.

De nieuwe 80 kilometerzones zijn op de A10 bij Amsterdam, de A20 bij Rotterdam, de Utrechtsebaan in Den Haag en de parallelbanen van de A12 bij Utrecht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer