Opinie

Seksualiteit heeft ook een andere kant

Seksualiteit heeft ook een andere kant, benadrukt ir. Gerda van Deelen in reactie op het artikel van drs. P. M. Wagenaar over seksualiteit en geloofsbeleving zaterdag op deze pagina. Alleen innerlijke reiniging maakt werkelijk rein.

11 November 2005 12:23Gewijzigd op 14 November 2020 03:09

Een deel van de problemen van ongehuwden met hun seksualiteitsbeleving is te wijten aan de manier waarop in christelijke kringen seksualiteit wordt gepresenteerd. Het wordt voorgespiegeld als iets heel moois, door God zelf geschapen, maar, helaas, voor ongehuwden een onbereikbaar iets. Bovendien wordt seksualiteit in onze maatschappij als een elementaire behoefte beschouwd, waarop iedereen naar believen recht heeft. Natuurlijk levert dit frustraties op.De Bijbel spreekt echter veel genuanceerder over seksualiteit. De rituele reinigingswetten maken duidelijk dat een man van wie het zaad van de bijslaap is uitgegaan, onrein is, evenzo een vrouw die de vloed heeft. Wanneer het Oude Testament spreekt over de geslachtelijkheid, wordt dikwijls het woord schaamte gebruikt.

Jezus was volmaakt en rein. Ook Paulus prijst zich gelukkig dat hij de gave van de onthouding heeft. Toch spreekt hij over het huwelijk in de Heere op een positieve manier, het is een afspiegeling van Christus en de gemeente. Zoals Christus de zonde en tekortkomingen van Zijn gemeente die zij aan Hem bekent, bedekt, zo ook vangen man en vrouw elkaars tekortkomingen op, waarbij de seksualiteit en de zorg voor nageslacht een belangrijke rol speelt. We leven immers in de tijd van herdenken, getuigen en verwachten van de wederkomst van Christus.

Onverzadigbaar
Misschien zeggen wij wel veel te snel dat seksualiteit iets moois is. Die andere kant is er immers ook, de driften en begeerten van de seksualiteit uiten zich in een gebroken wereld en worden niet zelden gevoed door zonde en onrecht, hetzij passief geleden, hetzij actief beoefend. In het Koninkrijk van God zullen alle ergernissen en ongerechtigheden eerst verzameld worden en zullen mensen niet meer huwen.

Dit alles maakt duidelijk dat mensen in het geheel niet trots hoeven te zijn op hun seksuele prestaties Integendeel, deze zogenaamde prestaties geven slechts aan hoe onverzadigbaar het vlees is en hoe groot de geestelijke nood is.

Geen enkele man of vrouw hoeft zich bij seksuele escapades te verontschuldigen met een beroep op de hormonen, wat toch weer een verkapte trots en seksuele geldingsdrang aan het licht brengt. Want aan elk gedrag is een keuze voorafgegaan om zichzelf te voeden met zinnenprikkelende beelden (hetzij reëel hetzij in de verbeelding), dan wel zich te laten leiden door de Geest van God. Of er is een keuze gemaakt om het eigen falen te bedekken en vervolgens troost te zoeken in de seksualiteit, in plaats van dit te belijden.

De mens is zodanig geschapen dat hij de zinnen door gewenning kan oefenen om goed en kwaad te onderscheiden. De mens kan echter zijn geweten ook het zwijgen opleggen en het dichtschroeien. Ook de seksuele zinnelijkheid kan de functie vervullen van indicator van de geestesgesteldheid. Als zodanig kan de seksuele behoefte niet worden beschouwd als een elementaire behoefte, maar is de seksualiteit wel van fundamenteel belang in het onderscheiden van goed en kwaad. De seksuele behoefte is daarbij een graadmeter, een afgeleide behoefte, die door andere zaken (schaamte, stress, angst, woede, verlangen naar veiligheid, jaloezie) wordt gevoed. Het spreekt vanzelf dat de persoonlijke behoefte nooit de norm kan zijn voor wat goed of kwaad is.

Dit kan worden geïllustreerd met enkele voorbeelden uit het Oude Testament.

Adam en Eva waren goed geschapen, zonder een geschiedenis van feitelijke ongehoorzaamheid. Derhalve kenden ze toen nog niet het onderscheid tussen goed en kwaad. Toen ze ongehoorzaam waren geweest en toch van de boom der kennis des goeds en des kwaads hadden gegeten, bemerkten ze aan hun lichaam dat ze kwaad hadden gedaan. Ze kleedden zichzelf met schorten van vijgebladeren en ze kropen weg om hun schaamte te verbergen.

Jozef vluchtte naakt uit het huis van Potifar, toen diens vrouw hem bedwong om met haar te slapen.

Job had een verbond gesloten met zijn ogen, hij wist dat hij door naar de verkeerde dingen te kijken, zijn ziel in gevaar bracht.

Toen David aan Job de opdracht had gegeven om het volk te tellen en hij de uitslag hoorde, sloeg zijn hart hem, hij werd zich bewust van zijn hoogmoed.

Deze gevoeligheid van de zinnen, deze sensitiviteit wordt groter naarmate wij het kwaad, datgene wat onze zinnen in beroering brengt, ontwijken. Een volle beerput, waar nog een beetje mest bijkomt, wordt niet noemenswaardig vuiler door deze toevoeging, die wordt nauwelijks opgemerkt. Maar als je dezelfde hoeveelheid mest gooit in een heldere bron, dan merk je het verschil direct op. Zo merkten Adam en Eva ook direct op dat er wat aan schortte, nadat ze ongehoorzaam waren geweest.

Occulte
Hiermee wil ik de problemen die ongehuwden (maar ook veel gehuwden) hebben niet bagatelliseren. Een verhoogde seksuele behoefte is vaak een indicatie dat er dieperliggende problemen zijn.

Seksuele verslaving of gebondenheid is wat aard, omvang en hardnekkigheid betreft te vergelijken met occulte gebondenheid en vraagt derhalve om een even radicale en grondige behandelwijze. Evenals het onmogelijk is om vrij te worden van occulte bindingen, is het onmogelijk om vrij te komen van seksverslaving als niet ook op andere terreinen het leven wordt gereinigd. Want de verslaving wordt gevoed door die zaken die elders misgaan, ook al hebben die op zich niets te maken met seksualiteit. Alle zonde en ongerechtigheid die niet worden beleden, voeden het vlees. Het is als een vuur: zolang het voedsel krijgt, brandt het, maar als het geen voedsel heeft, dooft het.

voetnoot (u17(De auteur studeert theologie en is alleenstaand.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer