Ordners voor 100.000 secretaresses
WOERDEN - De ogen hoeven niet eens stijf dicht om het beeld op het netvlies te krijgen: ordner puilt uit van de papieren, kan nauwelijks meer rechtop staan, valt bij de minste beweging van de plank waarna de metalen stangetjes het begeven. Stress! „Na de pc is een ordner het meest gebruikte voorwerp in een bedrijf.”
De kans is groot dat de namen op kantoor -of thuis- terug te vinden zijn: Esselte, Leitz, Dymo. Op ordners, snelhechters, hangmappen, nietmachines en perforators. Producent van kantoorartikelen Esselte bedient met zijn producten wereldwijd het merendeel van de markt. Ook in de Benelux blaast het bedrijf -met hoofdkantoor in Woerden- een stevig partijtje mee.Om eventuele verwarring voor te zijn: Esselte is de concernnaam, plus de merknaam voor een assortiment kantoorbenodigdheden. De Esselte-producten liggen kwalitatief gezien net onder de Leitz-artikelen, een van oorsprong Duits merk dat in 2002 werd ingelijfd. „Leitz is de Mercedes onder de kantoorspullen”, vindt Jaap van Selm, vicepresident Benelux bij Esselte. „Alle innovaties die levensvatbaar lijken, worden bewust in dat merk doorgevoerd.”
Een voorbeeld daarvan zag recent het licht: een ordner waarbij de hefboom 180 graden openklapt. Wat daar zo revolutionair aan is? „Je kunt meer papier in één keer archiveren doordat de opening groter is en je kunt zowel links als rechts papieren opbergen nu de hefboom niet meer in de weg zit”, vertelt Van Selm.
Daar komt bij dat de fabrikant vijf jaar garantie geeft op het mechanisme: 15.000 keer open- en dichtklappen mag geen enkel probleem opleveren. „Voor de mappen wordt het beste karton gebruikt en we beloven dat de ordner rechtop blijft staan, hoe vol hij ook zit.”
Efficiënt werken -lees in dit geval vlot archiveren- scheelt een hoop stress op het werk, zo blijkt uit een onderzoek dat het bedrijf vorige maand uitvoerde. Van Selm: „Natuurlijk zeggen wij niet dat stress achterwege blijft bij mensen die onze producten gebruiken. Maar het is wel zo dat goede kantoorbenodigdheden een positieve bijdrage leveren aan de gang van zaken.”
Esselte werkt voor het verbeteren van zijn producten daarom met testpanels: mensen die in de praktijk uitvogelen waar nog winst valt te boeken. „Hun bevindingen tellen zeer zwaar mee in de uiteindelijke productontwikkeling.”
Het is volgens Van Selm de kunst om productverbeteringen vervolgens onder de aandacht van (potentiële) gebruikers te brengen. De praktijk wijst uit dat met name secretaresses een groot stempel drukken op de beslissing voor de aanschaf van kantoorartikelen.
„We gaan de komende weken 100.000 ordners uitdelen onder secretaresses in Nederland. Voordat de jaarlijkse archiveringsperiode aanbreekt, willen we zo veel mogelijk mensen overtuigen van het voordeel van onze Leitz 180º-ordners”, vertelt Van Selm. A-merkproducten hebben hun prijs. „Maar het aardige bij de Leitz-ordner is dat het product is verbeterd en de prijs op hetzelfde niveau is gebleven.” Om een indruk te krijgen: jaarlijks gaan voor de Benelux 20 miljoen ordners de deur uit, waarvan er 11 miljoen in Nederland blijven.
De stelling dat de automatisering en de digitalisering de papierstroom drastisch terugdringen, kan Van Selm niet onderschrijven. „De markt voor papier groeit nog jaarlijks. De groep mensen die e-mails printen is gigantisch. Die mails worden vervolgens tijdelijk opgeslagen, totdat een actuelere mail de oude vervangt. Archiveren is van alle tijden, zij het dat er verschuivingen optreden in de manier waarop dat gebeurt. Maar het idee van een papierloos bedrijf lijkt mij een utopie.”
Esselte produceert niet in Nederland. Dat gebeurt voor een deel in het Belgische Sint Niklaas. „Met de aankoop van Leitz hebben we ook de beschikking gekregen over een fabriek in Stuttgart.” Het grootste deel van de Europese productie heeft plaats in de buurt van Warschau. Het bedrijf bedient de Benelux-markt met zo’n tachtig mensen, wereldwijd biedt het van oorsprong Zweedse Esselte werk aan 5000 mannen en vrouwen, die actief zijn in 29 landen.
Op naar nieuwe handige hulpmiddelen voor de kantoortuin. Van Selm houdt zijn lippen daarover stijf op elkaar. „We praten nu over de eerste golf, de volgende golf staat nog te veel in de kinderschoenen. Maar hij zal spraakmakend zijn.”