Lange mensen passen prima in Clio

Vijftien jaar geleden was de Renault Clio een feit. Inmiddels zijn er twee generaties op de markt gekomen en staat de derde klaar om het stokje over te nemen. De nieuwe Clio is niet alleen groter dan óóit, hij is tevens groter dan al zijn concurrénten. Zet deze Clio behalve nieuwe maten ook nieuwe maatstaven?

11 November 2005 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 03:09
Afgezien van de kloeke afmetingen is de nieuwe Clio niet sterk onderscheidend. Renault heeft eerst en vooral een fijn rijdende auto op wielen gezet. Foto’s RD, Anton Dommerholt
Afgezien van de kloeke afmetingen is de nieuwe Clio niet sterk onderscheidend. Renault heeft eerst en vooral een fijn rijdende auto op wielen gezet. Foto’s RD, Anton Dommerholt

Ruim 20 centimeter in de lengte en bijna 6 centimeter in de hoogte is de nieuwe Clio gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. In de automobielindustrie is een dergelijke toename van de buitenmaten als een serieuze groeistuip te kwalificeren. De Clio werd daarmee niet alleen flink groter, de auto ontgroeide tevens bijna zijn klasse en heeft de bakens op dit onderdeel dan ook duidelijk verzet.Hoewel Renault zich de laatste jaren heeft geafficheerd als ”Créateur d’Automobiles” en dit met spraakmakende ontwerpen als de Mégane, Espace en Vel Satis onderstreepte, lijkt de Franse fabrikant met de nieuwe Clio op zijn schreden terug te keren. Het is een keurig gestileerde auto met een herkenbaar Renault-gezicht, maar spannend of spectaculair kan de auto met de beste wil van de wereld niet genoemd worden. Renault heeft onmiskenbaar voor een nauwelijks risicovolle vormgeving gekozen. De fabrikant is zich inmiddels er zeer wel van bewust dat de doelgroep voor een auto in dit segment niet bepaald vooruitstrevend blijkt te zijn. Tenminste, wanneer het de lijnvoering van de nieuwe auto betreft.

Renault levert de Clio met een hele serie motoren. Allemaal viercilinders. Vier ervan prefereren benzine, de overige drie draaien op dieselolie. In afwachting van de snelle en zelfs supersnelle Clio-varianten, die er zeker zullen komen, heeft de sterkst gemotoriseerde Clio een 1,6 liter zestienkleps viercilinder onder de kap. Goed voor een maximumvermogen van 82 kW/112 pk en een maximumkoppel van 151 Nm. Met deze aandrijfbron weet de 1115 kilo zware Fransoos in 10,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te spurten en vervolgens een topsnelheid van 190 km/u te bereiken.

Gevoelloos
Prima cijfers natuurlijk, die evenwel niet wegnemen dat de Clio meer een vlotte dan snelle indruk maakt. Om die reden lijkt de 72 kW/98 pk sterke Clio 1.4 16V dan ook een logischer keuze. Nauwelijks langzamer en toch 800 euro goedkoper. De benzinemotor toont zich soepel en stil en geenszins gulzig. Gemiddeld verbruikte de auto in de testperiode elke 14,6 kilometer een liter euroloodvrij.

De Renault Clio vertoont plezierig en nauwelijks verrassend weggedrag. De auto is eerder comfortabel dan sportief te noemen. Het onderstel van de Fransoos is prettig geveerd en daarom meer dan voldoende in staat oneffenheden in het asfalt te maskeren. De auto helt in bochten niet noemenswaardig over en laat een beheerste onderstuurreactie zien wanneer er met een stevig tempo wordt gereden. In rechte lijn blijft de Clio lang neutraal. Al met al een keurig weggedrag, hoewel een vleugje extra dynamiek zeker niet verkeerd was geweest.

De elektrische stuurbekrachtiging reageert redelijk direct, maar is tegelijkertijd nogal gevoelloos. Het is evenwel te verwachten dat Renault voor de later te verschijnen snelle versies de nodige aanpassingen zal doen om de Clio een scherper en directer karakter te geven. De handgeschakelde versnellingsbak en de remmen functioneren voorbeeldig.

Kauwgum
De toegenomen afmetingen van de Clio vertalen zich in meer binnenruimte dan voorheen. In zijn klasse is het absoluut een royale auto. Volwassenen van meer dan 1,90 meter kunnen achter het stuurwiel een prima zitpositie vinden. De stoel is groot genoeg en stevig vormgegeven en beschikt over prima verstelmogelijkheden. Voorin zit je naar de geldende maatstaven in dit segment ronduit uitstekend en achterin is het allesbehalve tobben geblazen.

Door de schuin aflopende daklijn is de hoofdruimte beperkt, maar de Clio geeft je achterin zeker geen ’ingeblikt’ gevoel. De bagageruimte is met een inhoud van 288 liter eveneens ruim bemeten.

Net als de carrosserie is het dashboard geen toonbeeld van vooruitstrevend design. Desalniettemin ziet het geheel er modern en prettig uit. De bediening is in orde en voor de afwerking is gebruikgemaakt van mooie en fijn aanvoelende materialen. Als grondlegger van het mpv-segment onderkent Renault als geen ander het belang van bakken en vakken in het interieur. De nieuwe Clio beschikt over meer dan voldoende ruimte om reisbenodigdheden als routekaarten, pakjes kauwgum en parkeermunten te bewaren.

Brede doelgroep
De nieuwe Renault Clio maakt indruk door de hoeveelheid binnenruimte die hij voor zijn nieuwe eigenaren in petto heeft. Daarnaast blijkt de auto een plezierige en comfortabele kompaan te zijn voor alledaagse ritten. Renault heeft de Clio standaard reeds voorzien van een aantal nuttige en aangename zaken als centrale portiervergrendeling, abs, airbags, sidebags voorin, boordcomputer en hoogteverstelling van de bestuurdersstoel.

Verder zijn de prijzen van de nieuweling redelijk concurrerend. Met de fysieke en visuele eigenschappen van de nieuwe Clio kiest Renault voor een brede doelgroep. Dat lijkt verstandig. Afgezien van de kloeke afmetingen is de Clio geen sterk onderscheidende auto. Renault heeft eerst en vooral een fijn rijdende auto op wielen gezet. Eentje die wel nieuwe maten, maar geen nieuwe maatstaven zet.

Renault Clio 1.6 16V Dynamique Luxe

Waardering

  • ruimte, comfort
  • besturing

Techniek

Cilinderinhoud: 1598 cc; maximumvermogen: 82 kW/112 pk bij 6000 tpm; maximum koppel: 151 Nm bij 4250 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,2 seconden; topsnelheid: 190 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3986 mm; breedte: 1707 mm; hoogte: 1496 mm; wielbasis: 2575 mm; gewicht: 1115 kilo inhoud bagageruimte 288 liter; brandstoftank: 55 liter; Renault Clio 1.2 16V Authentique: 12.495 euro; Renault Clio 1.4 16V Authentique: 14.495 euro; Renault Clio 1.6 16V Dynamique Luxe: 18.195 euro.

Alternatieven

Fiat Grande Punto 1.4 Emotion: prijs nog niet bekend

Net van de band en nog niet eens in Nederland leverbaar. Vanaf begin 2006 staat hij de in de showroom. Groter dan een Punto en spannender gestileerd dan een Clio. Maar beter?

Ford Fiesta 1.6 16V Ghia: 16.695 euro

Kleiner, goedkoper en minder snel dan de Clio. Scoort punten op onderstel en uitrusting. Fijn sturende auto met een degelijke, maar saaie uitstraling.

Volkswagen Polo 1.4 16V Sportline: 19.035 euro

Was ooit erg populair, maar de belangstelling neemt af. Komt voor een niet onbelangrijk deel door de stevige prijzen die Volkswagen hanteert. Goed afgewerkte, maar saaie auto.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer