Scholieren content, maar vechten wel
UTRECHT (ANP) - Meer dan driekwart van de scholieren van het voortgezet onderwijs is tevreden over de kwaliteit van de lessen, vindt leren leuk en voelt zich over het algemeen veilig op school. Dat blijkt uit de donderdag verschenen Nationale Scholierenmonitor 2005.
Wel wordt er tamelijk veel gescholden en gevochten, vooral door leerlingen onder elkaar. Een meerderheid van de scholieren heeft het afgelopen schooljaar minimaal één keer straf gehad. Driekwart zegt dat een straf het gedrag niet verandert.In opdracht van het ministerie van Onderwijs heeft het bureau Sardes opvattingen, ideeën en het gedrag van leerlingen in het vmbo, havo en vwo onderzocht. De scholierenmonitor komt elke twee jaar uit. Aan de editie van 2005 hebben ruim 5000 scholieren meegedaan. Ook schoolleiders hebben vragenlijsten ingevuld.
Op scholen waar meer agressie voorkomt, worden ook meer maatregelen genomen. De inspanningen van de school om de veiligheid te verbeteren, leiden er echter niet toe dat de leerlingen zich beter beschermd voelen.
Daarbij kijken leerlingen niet naar de inspanningen die een school levert om de veiligheid te verbeteren, maar naar de feitelijke situatie. Schoolleiders willen in de toekomst meer nadruk leggen op veiligheidsmaatregelen, uiteenlopend van registratie van incidenten en het plaatsen van kluisjes en metaaldetectors tot de intensieve begeleiding van leerlingen.
Een kleine minderheid van de scholieren voelt zich op school helemaal niet thuis: 4 procent voelt zich vaak eenzaam en ruim 13 procent heeft het gevoel dat niemand om hen geeft. Ouders, vooral de moeder, worden te hulp geroepen als er problemen zijn met school en huiswerk. Allochtone scholieren roepen minder de hulp van ouders in dan autochtone leerlingen. Allochtone scholieren raadplegen vaker broers en zussen.