Transavia: Schiphol pleegt concurrentievervalsing
Transavia is woedend op Schiphol wegens de onlangs geopende pier voor prijsvechters. Deze is ongeschikt voor Transavia en speelt grote concurrenten als easyJet in de kaart. De luchtvaartmaatschappij beschuldigt de luchthaven zelfs van concurrentievervalsing.
„Twintig jaar lang is er gemier over de tarieven en dan komt Schiphol met een pier waar luchtvaartmaatschappijen 20 procent korting krijgen en wij hebben er niets aan", zei commercieel directeur Willem Hondius van Transavia donderdag in Rome.De vervoerder eist nu eenzelfde korting van Schiphol. Tot de mogelijkheden behoort zelfs het inschakelen van de kartelwaakhond NMa, hoewel daar volgens Hondius voorlopig nog geen sprake van is. „Een luchthaven moet iedereen gelijk behandelen en niet iets bouwen dat alleen geschikt is voor een bepaalde groep".
Transavia, op moederbedrijf KLM na de grootste klant van Schiphol, heeft niets aan de prijsvechterspier. Er is onvoldoende ruimte om onderdak te bieden aan de vluchten van de luchtvaartmaatschappij. Bovendien ligt de H–pier in het niet–Schengen gedeelte van de luchthaven, terwijl Transavia vooral vluchten naar Schengen–landen uitvoert. „Het lijkt wel of de pier gebouwd is voor easyJet", zei Hondius. Deze prijsvechters vliegt veel op bestemmingen buiten het Schengen–gebied.
Hondius vindt het onbegrijpelijk dat Schiphol bij de bouw van de H–pier geen rekening heeft gehouden met Transavia. „We zijn de op een na grootste klant van de luchthaven". Hij verwacht dat andere maatschappijen mogelijk ook de 20 procent korting gaan claimen als Schiphol Transavia tegemoet komt.
Zes luchtvaartmaatschappijen maken momenteel gebruik van de H–pier, namelijk easyJet, bmibaby, Thomsonfly, Jet2 en Sky Europe. Vanaf 1 december komt daar Wizz Air bij.