Nederland voor havenliberalisering
Nederland stemt toch in met de plannen van de Europese Commissie om allerlei diensten in de Europese havens aan de markt over te laten. De liberalisering van de vrachtafhandeling, waardoor bedrijven het alleenrecht op de overslag kunnen verspelen, neemt Nederland op de koop toe.
Dat zei minister Netelenbos (Verkeer) donderdag in de Tweede Kamer. Eerder dit jaar sprak ze nog haar vrees uit voor de havenhervorming, omdat het de „wonderlijke organisatie” van de Nederlandse havens „in nood” zou brengen. Nu Brussel lange termijnen verbindt aan de contracten voor vrachtafhandeling, gaat de demissionair bewindsvrouw toch akkoord. Volgens Netelenbos is er goed naar haar geluisterd en was er bovendien geen „blokkerende minderheid” van landen tegen dit deel van de liberalisering.
In de commissieplannen wordt ook het zogenaamde recht op zelfafhandeling geregeld. Dit betekent dat transporteurs zelf havenarbeiders in dienst kunnen nemen voor het laden en lossen. Onder andere Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vrezen dat hierdoor veel goedkope, niet-gekwalificeerde, buitenlandse werknemers de havens gaan bevolken. Netelenbos is hier niet bang voor, omdat alle havenarbeiders in Nederland onder een CAO moeten vallen.
Voor loodsbedrijven betekent de liberalisering dat zij een concessie moeten binnenhalen. Netelenbos komt vrijdag in de ministerraad met een soortgelijk voorstel voor Nederland.
Volgens de minister is het hoog tijd dat de overheid strenge eisen kan stellen aan de loodsen. De privatisering van het loodswezen in 1987 is volgens haar op een „drama” uitgelopen, omdat de loodsen in feite monopolisten waren. „Ik heb tegen de loodsen gezegd: als dit systeem van concessies niet werkt, dan wordt u weer ambtenaar”, meldde Netelenbos de Kamer.