„Consument moet zuivel van weidegang kiezen”
ROUVEEN - De Nederlander wil de koe in de wei zien. Dan moet hij natuurlijk wel bereid zijn een kleinigheid meer te geven voor zuivelproducten die zijn gemaakt van de melk van koeien in het verse gras. „De consument heeft daarbij de macht.”
Dat zei landbouwminister Veerman woensdagmiddag bij de viering van het 100-jarig jubileum van zuivelcoöperatie Rouveen Kaasspecialiteiten.Veerman krijgt „duizenden mailtjes en veel telefoontjes” van verontruste burgers die hem vragen de weidegang van het rundvee te bevorderen. „Geen enkel ander onderwerp levert zo veel correspondentie op. Ik vind óók dat we ons best moeten doen om de koe in de wei te houden. Daarom start ik binnenkort onder meer vier proeven met verschillende partijen, om te kijken of we iets kunnen doen aan de belemmeringen die ondernemers ervaren die hun koeien willen weiden.”
Het ministerie steunt de weidegang ook door geld beschikbaar te stellen voor kavelruil. „Zo heeft het landinrichtingsproject hier rond Rouveen een modern en goed ingericht melkveehouderijgebied opgeleverd. Dat biedt veel toekomstkansen en verbetert ook de uitgangspositie van boeren die hun koeien weer gewoon in de wei willen laten lopen.”
Verplicht stellen wil Veerman de weidegang niet. „Ik ben zeer huiverachtig om een register ingewikkelde regelgeving open te trekken, met alle administratieve rompslomp van dien, want daar wilden we nu juist minder van. En dit lijkt me juist een typisch geval van vraag en aanbod dat markt en samenleving zonder tussenkomst van de overheid kunnen regelen.”
Tijdens de bijeenkomst werd een zegel onthuld waaraan bijvoorbeeld kaas van de melk van koeien uit de wei in de winkel kan worden herkend. Het zegel -www.weidegang.nl, een idee van Rouveen Kaasspecialiteiten- brengt bezorgde en geïnteresseerde burgers op de internetsite waar alles te lezen valt over het initiatief. De Coöperatieve Zuivelfabriek Rouveen zegt met het zegel „een keiharde garantie” af te geven.