Tele Atlas wil met beursgang hele wereld in kaart brengen
DEN BOSCH (ANP) – De digitale kaartenmaker Tele Atlas krijgt een notering op de effectenbeurs in Amsterdam. Het concern heeft dinsdag aangekondigd 7,7 miljoen nieuwe aandelen uit te geven en bijna achttien miljoen bestaande aandelen van aandeelhouders te herplaatsen. De emissie moet circa 150 miljoen euro opleveren. Het bedrijf wil dit geld gebruiken voor overnames om zijn digitale kaartenbestand uit te breiden door er ook Oost–Europa en het Verre Oosten in op te nemen. Tele Atlas is na branchegenoot TomTom dit jaar de derde nieuwkomer op de Euronextbeurs in Amsterdam.
De inschrijving begint 9 november, de prijs wordt rond 17 november vastgesteld, waarna de handel per 18 november begint. De verkopende aandeelhouders zijn onder meer de investeringsmaatschappijen IAM en OAK Investment Partners. Zij hebben ook de optie om op een later tijdstip nog eens een kleine vier miljoen stukken te verkopen.Het bedrijf staat al genoteerd aan de beurs in Frankfurt. Op basis van de slotkoers van maandag van 21 euro is de totale marktwaarde van de te verhandelen aandelen op het Damrak ruim 500 miljoen euro. De notering in Frankfurt blijft vooralsong gehandhaafd.
Het succes van Tom Tom op de beurs in Amsterdam heeft de producent van digitale kaarten geïnspireerd. De waarde van dit fonds is sinds zijn beursgang in juni meer dan verdubbeld. „We merken dat Amsterdam meer belangstelling heeft voor technologiebedrijven dan een paar jaar geleden", aldus de bestuursvoorzitter en mede–oprichter van Tele Atlas, de Belg Alain de Taeye.
Tele Atlas maakt onder meer de kaarten voor Tom Toms navigatiesystemen. Het Bossche bedrijf telt tegen de 2000 medewerkers.
Het bedrijf lijdt al jaren verlies. In de jongste driemaandsperiode kwam het nettoverlies uit op 9,8 miljoen euro. Volgens financieel–directeur Hardie Morgan is het tij echter gekeerd en is het bedrijfsresultaat inmiddels 9 miljoen in de plus. Ook kent de onderneming inmiddels een positieve kasstroom. „Nettowinst wordt verwacht". Hij gaf echter niet aan wanneer.
De omzet stijgt fors, in het derde kwartaal met meer dan 50 procent. Voor geheel 2005 voorziet het bedrijf een omzet van tegen de 200 miljoen euro, circa 70 miljoen euro meer dan vorig jaar.
Tele Atlas’ topman De Taeye zei dat de beursgang voortkomt uit de grote mogelijkheden die in de markt ontstaan. „Digitale kaarten worden steeds populairder. Straks gebruikt iedereen ze". Hij voorziet vooral groei in de consumentenmarkt, zoals navigatiesystemen op mobieltjes. Daarnaast stijgt de omzet in de autoindustrie, bij de zoekmachines, zoals Google met zijn Google Earth, overheidsinstellingen en andere instituten.
Er zijn echter meer kapers op de kust. Met name in de Verenigde Staten moet Tele Atlas opboksen tegen marktleider Navteq. „Onze concurrentiekracht ligt in kwaliteit. We hebben een unieke technologie ontwikkeld en we beschikken over een gespecialiseerd netwerk. Daarin hebben we 1 miljard euro geïnvesteerd. Dat maakt het actueel houden van de kaarten voor ons nu relatief goedkoop".
Tele Atlas heeft inmiddels 37 landen op digitale wijze vastgelegd met 18 miljoen kilometer en straten en wegen, 650 miljoen adresgegevens. „Het betreft de gehele populatie van Europa en Noord–Amerika", aldus De Taeye. De beursgang moet het bedrijf mogelijkheden geven om daar via kleine overnames nog honderden miljoenen geografische data van Russen en Chinezen aan toe te voegen.