KPN schrapt 900.000 klanten uit bestand
AMSTERDAM - KPN heeft in het derde kwartaal zijn klantenbestand flink opgeschoond. Het telecomconcern sloot in Nederland 900.000 klanten voor mobiele telefonie af omdat zij geen omzet meer opleverden. Zij zijn waarschijnlijk overgestapt naar een concurrent.
Het betreft zogenoemde prepaid-klanten, die telefoonkaarten kopen om met hun mobiele telefoon te kunnen bellen. Het totaalaantal klanten van KPN Mobile in Nederland daalde daardoor tot 5,7 miljoen eind september. Eind juni waren dat er nog 6,3 miljoen.„Het gaat om een enorm aantal, maar het in de lucht houden van deze klanten kostte ons alleen maar geld”, zo lichtte een woordvoerder van KPN maandag de schoonmaakactie toe tijdens de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal.
Vorig jaar zomer wist KPN nog veel prepaid-klanten te werven door te stunten met sms-tarieven. Daarnaast konden de nieuwkomers hun telefoonkaart twaalf maanden gebruiken in plaats van de gebruikelijke zes maanden. Dit verklaart ook de omvang van de schoonmaak, aldus KPN.
Het concern zegt zich al enkele kwartalen niet meer te richten op het vergroten van het klantenbestand. In plaats daarvan moet de omzet per klant omhoog.
De resultaten over het derde kwartaal die KPN maandag presenteerde, kwamen overeen met de verwachtingen van analisten. Het opgeschoonde bedrijfsresultaat van het concern nam in het derde kwartaal af met bijna 5 procent tot 1,15 miljard euro. De nettowinst zakte van 367 miljoen tot 334 miljoen euro. De omzet bleef nagenoeg stabiel op 2,93 miljard euro.
KPN profiteerde in het afgelopen kwartaal van groei bij de divisie mobiele telefonie, die de omzet met bijna 7 procent zag toenemen tot 1,45 miljard euro. Vooral in Nederland en België groeiden de inkomsten hard, aldus het concern. In Duitsland kwam dochteronderneming E-Plus uit de verliezen.
Bij de divisie vaste telefonie van KPN daalden de inkomsten met 5 procent tot 1,69 miljard euro. KPN heeft hier al geruime tijd te maken met stevige concurrentie. Bovendien besluiten steeds meer consumenten om alleen maar te bellen met een mobiele telefoon. Ongeveer 15 procent heeft al geen aansluiting meer voor vaste telefonie.
Om het tij te keren bij vaste telefonie voert KPN een grote reorganisatie uit, waarbij tot 2010 ongeveer 8000 banen worden geschrapt. Daarnaast zet de onderneming in op het aanbieden van internetdiensten.