Enge poort kan open én dicht
OUD-ALBLAS - „Als Jezus aan het slot van de Bergrede zegt dat we moeten ingaan door de enge poort, dan bedoelt Hij daar Zichzelf mee.” Ds. J. Ben Zvi, predikant van de Messiasbelijdende Bat Tsion-gemeente in Jeruzalem, is deze week in Nederland. Maandagavond sprak hij in Oud-Alblas op de eerste van een reeks bijeenkomsten.
Ds. Ben Zvi wilde zijn gehoor enkele bespiegelingen meegeven over ”de enge poort”. „In het Hebreeuws en het Grieks worden verschillende woorden voor poort of deur gebruikt. In Genesis zegt God tot Kaïn: „De zonde ligt aan de deur.” Daar wordt een ander woord gebruikt dan in de geschiedenis van Noach.”Wanneer Noach de ark heeft gebouwd en God de regen brengt, opent Hij de deuren van de hemel en doet Hij de deur van de ark achter Noach dicht. „Daar staat het woord Petach. Dat is een deur die zowel open als dicht kan”, aldus ds. Ben Zvi. „Kaïn had over de zonde die aan de deur ligt, kunnen heersen. Je moet door de Petach gaan, de enge poort, wil je behouden worden.”
Ds. Ben Zvi wees erop dat de zaligsprekingen voorafgaan aan de woorden van Jezus over de brede en de smalle weg, waarbij Hij wijst op de enge poort. „Het is onmogelijk om die te horen en niet te worden aangeraakt”, zei hij. „Steeds weer geldt: Ben ik dat wel? Is dat voor mij? Ben ik wel arm van geest? Ben ik wel zachtmoedig? Honger en dorst ik wel naar de gerechtigheid? Bij al die woorden is het: ken uzelf. Zijn wij werkelijk het zout der aarde of een lamp op de tafel? Alles wat Jezus hier spreekt is op mij van toepassing, maar niet in positieve zin”, zei ds. Ben Zvi. „Ik schiet in alles tekort. Wie kan de berg des Heeren beklimmen? Alleen Hij die zonder zonde en rein van hart is. Er zit veel zegen in de woorden van Jezus, maar uit mijzelf kan ik er nooit aan voldoen.”
De enge poort waarop Jezus wijst en waardoor wij moeten binnengaan, is volgens de predikant zo smal, dat het voor de mens onmogelijk is om daar doorheen te gaan. „Of ik nu dik ben of dun, ik kan er niet doorheen”, zei hij. Hij wees erop dat Jezus in Johannes 10 hetzelfde woord (Petach) gebruikt, als Hij zegt: „Ik ben de Deur.”
„Daarmee zegt Hij de Deur voor de schapen te zijn. Een schaap kan alleen maar de schaapskooi binnengaan door de deur die Jezus Zelf is. Als Hij zegt dat we moeten binnengaan door de smalle poort, dan bedoelt Hij dat we via Hem en door Hem moeten binnengaan.”
Volgens ds. Ben Zvi betekent dat niet dat we vervolgens maar als een schaapherder in de deuropening van de schaapskooi moeten gaan liggen. „Als we door Hem zijn binnengegaan, gered zijn, dan moeten we Hem navolgen. Dan kunnen we niet meer ons oude leventje leven. We moeten aan onze oude natuur sterven. Het is onmogelijk om in Christus te zijn en slechte vruchten voort te brengen. We worden geoordeeld op onze daden. Jezus zegt nergens: „Leef maar zoals je wilt.”
Hem navolgen betekent geen compromis sluiten met de wereld. „De Bijbel geeft maar één keus. Er is maar één koninkrijk en één Koning.”