’Opbrengsten NMa-boetes moeten naar consument’
Boetes die bedrijven van de kartelpolitie NMa krijgen opgelegd, moeten naar de consument terugvloeien. „Nu belandt het geld in de schatkist van de overheid, terwijl het toch de consument is die gedupeerd wordt door het gedrag van de bedrijven”, aldus voorzitter F. Cohen van de Consumentenbond donderdag.
De Consumentenbond stelt voor dat er een fonds komt, waarin de NMa-boetes worden gestort. Daaruit moeten maatschappelijke organisaties als de bond zelf maar bijvoorbeeld ook vakbonden, milieuorganisaties of patiëntenverenigingen, kunnen putten om projecten te financieren die ten goede komen aan de consument.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) kan bedrijven beboeten die prijsafspraken maken of anderszins misbruik maken van hun machtspositie. De boetes kunnen oplopen tot 10 procent van de omzet van een bedrijf. Cohen: „Maar waarom niet de consumenten op de een of andere manier financieel compenseren, want zij hebben de directe schade geleden?”
De allermooiste compensatiemaatregel is volgens bondsvoorzitter Cohen eigenlijk een tijdelijke prijsverlaging. Zo verlangt de Consumentenbond nog steeds dat oliemaatschappijen de prijzen verlagen met 10 eurocent per liter. Eind vorig jaar constateerde de NMa dat Shell, BP, Esso, TotalFina en Texaco door afspraken met pomphouders de prijzen van benzine, diesel en LPG kunstmatig hoog houden.
„Een prijsverlaging is echter zeer moeilijk te realiseren. De NMa heeft ook geen bevoegdheden om zo’n maatregel af te dwingen”, stelt Cohen. Daarom lanceert de Consumentenbond het idee van een fonds. „Als een meer indirecte manier van financiële compensatie.”