Burger kan love-campagne wel waarderen
DEN HAAG (ANP) - Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking kan de campagne ”I love verkeersregels” van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarderen.
De meeste Nederlanders vinden de stickers, posters en radio- en tv-spotjes van de actie tegen hufterig verkeersgedrag opvallend, duidelijk en informatief en niet betuttelend. Zo’n 84 procent van de ondervraagden geeft de actie een 6 of hoger. Dat bleek zondag uit een tussenmeting van de Rijksvoorlichtingsdienst.De campagne bezigt slogans zoals ”I love afstand houden”, ”I love richting aangeven” en ”I love rechts rijden”. Uit onderzoek van het ministerie vorig jaar is gebleken dat weggebruikers zich het meest ergeren aan hufterig gedrag in het verkeer. Met de campagne hoopt minister Peijs dat weggebruikers zich bewust worden van hun gedrag en fatsoenlijker, toleranter en zich met meer respect voor elkaar gaan gedragen.
Uit de tussenmeting blijkt dat 63 procent zich door de campagne inderdaad ook meer bewust is geworden van het eigen gedrag en 42 procent gaat daar nu ook beter op letten.
De campagne met de ’liefdesverklaringen’ duurt nog voort en gaat vergezeld van extra politiecontroles. In een volgende fase richt de actie zich op betere kennis van de verkeersregels en gedragsalternatieven: ”Tel tot tien voor je reageert” en ”Speel geen eigen rechter”.