„Werk Schaeffer blijft actueel”
SCHEVENINGEN - Ook zelf raakte hij uiteindelijk door de lezingen van Francis A. Schaeffer overtuigd van de waarheid van de Bijbel en van het christelijk geloof. Vrijdagavond houdt de vrijgemaakte predikant ds. J. M. Batteau in de Scheveningse Ichthuskerk de eerste „interactieve avond” in een serie van drie over het werk van de bekende Amerikaanse theoloog/filosoof en diens relevantie voor nu.
„Schaeffer heeft mij destijds enorm geholpen”, zegt ds. Batteau, die opgroeide in de Verenigde Staten, maar in de jaren zeventig naar Nederland emigreerde. „In Amerika was ik tot geloof gekomen. Maar een aantal onderdelen van de Bijbel, van het christelijk geloof, stuitte bij mij best nog wel op bezwaren. In die tijd, halverwege de jaren zestig van de vorige eeuw, bezocht ik de lezingen die Francis Schaeffer hield op de universiteit van Harvard. Daardoor zijn mijn laatste twijfels weggenomen. De Bijbel ís de waarheid, in alle opzichten. En Jezus Christus ís de Weg, de Waarheid en het Leven.”In Nederland kwam hij opnieuw met het werk van de Amerikaanse apologeet (1912-1984) in aanraking. Zijn vrouw leerde hij namelijk kennen via de christelijke leef- en studiegemeenschap l’Abri in Eck en Wiel - en het was Francis Schaeffer die l’Abri Fellowship in 1955 had opgericht.
Ter Linden
„Ik heb het idee”, aldus de predikant, „dat het werk van Schaeffer nog altijd relevantie heeft. Vandaar deze serie avonden.”
Leidraad tijdens de bijeenkomsten zal vooral zijn Schaeffers boek ”The God Who is There”, dat in het Nederlands is vertaald onder de titel: ”De God Die leeft” (maar dat nog slechts tweedehands verkrijgbaar is).
Ds. Batteau: „Haarscherp analyseert Schaeffer de grote tegenstelling die onze tijd nog steeds kenmerkt, die tussen rationaliteit en irrationaliteit, tussen benedenverdieping en bovenverdieping. Het postmodernisme, zeg maar. In de theologie tref je dat sterk aan bij iemand als ds. Nico ter Linden. „Ik geloof niet dat Jezus is opgestaan”, zegt hij. Rationeel, op het niveau van het aardse, de benedenverdieping, kán dat volgens hem gewoon niet. Maar tegelijk vindt hij het wel een mooi verhaal, ontleent hij er zin aan: de bovenverdieping. Maar het verhaal heeft voor hem niets historisch.”
In de hele cultuur is deze scheiding tussen rationaliteit en irrationaliteit waarneembaar, stelt de predikant. „Je ratio leidt tot niets, je moet doen wat je gevoel zegt. Dat is de gedachte. Je ziet het bij jongeren: doordeweeks doe je je werk, in het weekend ga je uit je dak door middel van drugs, seks en rock-’n-roll.”
Ook de sfeer na het overlijden van zanger André Hazes vormt onmiskenbaar een illustratie van deze gespletenheid, volgens ds. Batteau. „Heel emotioneel allemaal. Hazes was in de hemel. Moest wel in de hemel zijn. Het niveau van de bovenverdieping. Maar tegelijk was er de benedenverdieping: er bestaat rationeel gezien niet eens een hemel, (is0(
en helemaal geen God in de hemel.”
Schaeffer stelt dan dat deze gespletenheid, deze spanning ten slotte tot niets leidt. Zo’n wereld, zo’n universum is totaal zinloos. „En daartegenover plaatste hij de Bijbelse visie. Alleen de Bijbel biedt perspectief. De Bijbel spreekt van schepping, van zonde én van verlossing in Jezus Christus. Hij spreekt ook over het hart van de mens, als een denkend hart. De scheiding tussen rationaliteit en irrationaliteit tref je in de Bijbel niet aan. Alleen de Bijbel biedt de oplossingsrichting voor mensen anno 2005: Er is heling van het hart mogelijk door Christus, door de Schrift. En dat heeft Schaeffer heel mooi laten zien.”
Keep the Faith
De avonden in Scheveningen gaan uit van stichting Keep the Faith (www.keepthefaith.nl). Een van de doelstellingen van dit „apologetisch centrum” is, aldus haar website, „te laten zien dat een mens, om te geloven in de God van de Bijbel, niet zijn of haar verstand op nul hoeft te zetten. Integendeel. De christelijke levensbeschouwing past als geen andere bij de mens en zijn werkelijkheid omdat die door God geschapen is.”
De stichting, die drie jaar geleden begon, heeft als grondslag Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Op dit moment wordt ze bemand door leden van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. „Maar”, zegt ds. Batteau, „ze staat open voor iedereen met een reformatorische overtuiging.”
Overigens, waarin zit ’m het „interactieve” waarmee de avonden worden aangekondigd? „Met interactief bedoelen we vooral dat ik tijdens mijn lezingen telkens gelegenheid zal geven tot het stellen van vragen, tot reactie. En we zullen ook discussiëren aan de hand van casussen, zoals die van ds. Nico ter Linden.”