Binnenland

Ruim 5 miljard euro voor zweeftrein Randstad

DEN HAAG (ANP) – Een groep bedrijven wil in de Randstad een magneetzweeftrein, de RandstadRapid, aanleggen die reizigers binnen 75 minuten van de ene naar de andere grote stad kan brengen. Het Transrapid–consortium, met Siemens, ABN Amro, BAM, Ballast Nedam en Fluor, presenteerde donderdag in Den Haag ambitieuze plannen voor zo’n flitstrein met een topsnelheid van 350 kilometer per uur.

3 November 2005 19:47Gewijzigd op 14 November 2020 03:08

Dezelfde partners lanceerden in 2000 identieke plannen voor het Rondje Randstad, maar Almere en Amersfoort zijn er bijgekomen. Die worden dan gekoppeld aan de vier grote steden plus Schiphol, een lengte van 200 tot 230 kilometer. Treinen zullen elke zes minuten rijden in beide richtingen. Er komen op de beoogde veertien haltes terminals met moderne parkeergarages voor een soepele aansluiting op het wegennet. Het traject Amsterdam–Den Haag zou 18 minuten reistijd vergen, Utrecht–Rotterdam 17 minuten.De aanlegkosten van de RandstadRapid – te bouwen boven, naast of in de middenbermen van rijkswegen en aan te sluiten op het bestaande openbaar vervoer – bedragen 25 miljoen euro per kilometer, ofwel minstens 5 miljard euro. De kosten van stations en parkeervoorzieningen zijn daarbij niet meegerekend.

De plannen zijn donderdag aangeboden aan minister Peijs (Verkeer). Het consortium wil zelf een flink deel van de aanleg– en ook exploitatiekosten dragen, maar de overheid zal een „beperkt" deel moeten bijpassen. Voorzitter M. van Pernis sprak van een bedrag van 2 á 4,5 miljard euro. Met een gefaseerde aanleg kan die bijdrage gespreid worden: voor de mogelijke eerste fase Leiden–Almere vanaf 2010 denkt Transrapid aan 1 tot 2 miljard euro.

Het idee van een magneetzweeftrein is weer de moeite waard, legde consortiumvoorzitter Van Pernis uit, gezien de toegenomen verkeersdrukte en de groeiende milieuproblemen rond schone lucht in de Randstad. Daar komen de goede ervaringen bij met de magneetzweeftrein die sinds twee jaar het vliegveld van het Chinese Shanghai verbindt met de stad.

Bovendien staat dit kabinet open voor private financiering van infrastructurele werken, aldus Van Pernis. Het ontbreken van zulke publiek–private samenwerking (pps) deed volgens hem het project voor een magneetzweeftrein tussen Hamburg en Berlijn in 1993 stranden.

Wat een kaartje gaat kosten, is volgens Van Pernis nog niet te zeggen. Maar 30 procent boven het gangbare tweede–klastarief lijkt de bovengrens. De Nederlandse Spoorwegen wil Van Pernis verder „graag" in het consortium als concessiehouder, net zozeer als ProRail als spoorbeheerder. Hij ziet geen gevaar voor „kannibalisme" op het traject Amsterdam–Rotterdam, dat de (door de NS via High Speed Alliance (HSA) te exploiteren) hogesnelheidslijn HSL–Zuid ook bedient. De HSL–Zuid verbindt Amsterdam met Parijs, was zijn redenering.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer