Binnenland

Cabrio met klapdak rukt op

AMSTERDAM (ANP) – De populariteit van kleinere cabriolets met een handig klapdak groeit razendsnel. Autofabrikanten voorzien steeds meer nieuwe modellen van dergelijke uit staal, glas of kunststof gemaakte daken. De verkoop van dit type cabrio in Nederland steeg van ongeveer 1200 per jaar in 2001 naar dik 3000 stuks dit jaar, blijkt uit cijfers van de RAI, de branche–organisatie voor mobilteit.

3 November 2005 13:33Gewijzigd op 14 November 2020 03:08

De klapdakconstructie is zeer praktisch. Met het dak dicht is een dergelijke auto even goed gewapend tegen regen, wind en kou als een auto met een vast dak. Een hard dak is ook veel minder kwetsbaar dan een stoffen versie. Bovendien pakken de productiekosten van een klapdak dankzij nieuwe technische mogelijkheden tegenwoordig niet hoger uit dan van een stoffen kap, zo vertelt een woordvoerder van de Duitse fima Karmann, een van de specialisten in het ontwikkelen van cabriolets.Karmann produceert daken voor Renault en Nissan. Daarnaast heeft ook Peugeot modellen met het klapdak en binnenkort gaat Volvo overstag. De opvolger van de huidige C70 met stoffen kap krijgt een constructie met drie panelen, die elektrisch bediend samenvouwen achter in de kofferbak.

Enkele jaren geleden was het klapdak nog slechts voorbehouden aan auto’s van de duurdere klasse, zoals de Mecedes–Benz SLK. De eerste auto met klapdak kwam al in de jaren dertig op de markt, de Peugeot 402 Eclipse, maar die kreeg toen geen navolging.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer