Economie

„Procederende belangenclubs moeten keurmerk krijgen”

NOORDWIJK AAN ZEE - „Dat klanten samen procederen tegen een bedrijf is niet erg. Liever één massaclaim dan een massa claims. Het is echter aan te raden om een keurmerk voor belangenclubs in het leven te roepen. Een stichting of vereniging is in een uurtje opgericht, maar voor het goed optreden als rechtspersoon is heel wat meer nodig.”

Redactie economie
2 November 2005 10:56Gewijzigd op 14 November 2020 03:07

Dat zei Ben Knüppe, bestuurder van Dexia Bank Nederland, tijdens een congres over claimen dat advocatenkantoor NautaDutilh dinsdag in Noordwijk aan Zee hield.De roep om een keurmerk wordt ondersteund door onder anderen bedrijfsadvocaat Daan Lunsingh Scheurleer van NautaDutilh. Het Nederlandse ministerie van Justitie reageert minder enthousiast op het idee. Volgens directeur-generaal Piet Holthuis van het ministerie is verwezenlijking niet makkelijk, omdat een belangenclub niet kan worden verboden naar de rechter te stappen. „In principe mag iedereen procederen.”

Om de afhandeling van massaclaims te bevorderen, heeft het ministerie wel een nieuwe wet gemaakt. Deze wet is in de zomer van kracht geworden en zorgt ervoor dat een overeenkomst over de afhandeling van schade die veel mensen raakt, algemeen bindend kan worden verklaard. Voorwaarde is wel dat de belangenclubs en het betrokken bedrijf samen tot een overeenkomst komen.

Tijdens de bijeenkomst bleek verder dat het Nederlandse bedrijfsleven bang is dat de agressieve claimcultuur in de Verenigde Staten naar Europa overwaait. Volgens topambtenaar Daniel Meron van het Amerikaanse ministerie van Justitie zal dat niet zo’n vaart lopen, omdat het systeem in zijn land zwaar onder vuur ligt. „Bij ons ontstaat steeds meer de algemene opvatting dat collectieve acties voor schadevergoedingen misbruikt worden.”

De kritiek in de VS richt zich voornamelijk op de advocatenfirma’s die de collectieve schadeclaims, ook wel ”class actions” genoemd, op poten zetten. Amerikaanse advocaten speuren graag naar mogelijkheden om nieuwe zaken aan te spannen, omdat dit uiterst lucratief werk genereert. Het is geen uitzondering als de raadslieden uiteindelijk 30 procent van de schadevergoeding incasseren.

Meron haalt een zaak tegen Bank of Boston aan om te illustreren dat de jacht op schadezaken tot uitwassen leidt. In dat geval pakte de rekening die de advocaten indienden hoger uit dan de schadevergoeding die de rechter toewees aan de gedupeerde klanten van de bank.

Volgens Marc Blom van advocatenbureau NautaDutilh zullen er in Nederland geen Amerikaanse toestanden ontstaan, maar moet het bedrijfsleven wel voorbereid zijn op een groeiend aantal massaclaims. In de praktijk is al te zien dat ontevreden klanten de krachten bundelen om de juridische strijd aan te gaan met een bedrijf. In het conflict rondom aandelenlease hebben groepen beleggers processen aangespannen tegen onder meer Dexia, Fortis en Aegon.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer