Maximumsnelheid A13 omlaag
ROTTERDAM (ANP) – Sinds dinsdag mag er op de A13 tussen Delft en Rotterdam en vice versa nog maar 100 kilometer per uur worden gereden. Dat was 120. Met deze maatregel wil Rijkswaterstaat de overgang naar de 80–kilometerzone bij Overschie wat minder abrupt maken. „Uit enquêtes die we bij tankstations onder weggebruikers hebben gehouden, bleek een groot gevoel van verkeersonveiligheid door afremmende auto’s", aldus een woordvoerster van Rijkswaterstaat dinsdag.
Volgens de woordvoerster is de verkeersveiligheid juist toegenomen door de trajectcontrole in de 80–kilometerzone. „Het was meer een gevoel van de automobilisten omdat veel mensen bij het zien van de borden 80 op hun remmen gingen staan.“Op het weggedeelte tussen Delft–Zuid en de afslag Berkel en Rodenrijs zijn sinds de invoering van de 80–kilometerzone bij Overschie in 2002 wel meer files ontstaan. „We weten niet of dit te maken heeft met die zone. Het is sowieso drukker geworden, er zijn meer auto’s bijgekomen. Bij Overschie zelf is de doorstroming goed”, aldus de woordvoerster.
Op de A20 tussen Spaanse Polder en Crooswijk vice versa geldt sinds dinsdag ook een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur die wordt gecontroleerd met trajectcontrole. Ook op andere plekken in de Randstad zijn dergelijke zones ingevoerd: de A10 West tussen knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel, de parallelbanen van de A12 tussen knooppunten Oudenrijn en Lunetten en de A12 tussen het Prins Clausplein en Den Haag.
Uit cijfers van het Openbaar Ministerie blijkt dat de meeste automobilisten zich aan de opgelegde snelheid houden. Bij Overschie reed voor 2002 10 tot 15 procent van de weggebruikers te hard, nu is dat 1 tot 2 procent.