ABN AMRO realiseert meer winst dan verwacht
AMSTERDAM - ABN AMRO heeft in het derde kwartaal een nettowinst gerealiseerd van 1,2 miljard euro. Dat komt neer op een stijging van 35 procent vergeleken met de behaalde 892 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de opening van de beurshandel in Amsterdam noteerde ABN AMRO vanochtend een koersstijging van 3,8 procent.
Dat heeft het financiële concern maandagochtend bekendgemaakt. Analisten waren uitgegaan van een daling van de winst. Bestuursvoorzitter R. Groenink schrijft het goede groepsresultaat toe aan een „sterke autonome batengroei in het middensegment van de particuliere en zakelijke markt in Brazilië, Noord-Amerika, Nederland en Azië.”In de nettowinst zijn boekwinsten begrepen die zijn gemaakt met de verkoop van een Braziliaanse verzekeringsdochter en de Nederlandse zakenbank Nachenenius Tjeenk. Ook zonder deze boekwinsten van in totaal 234 miljoen euro wist ABN AMRO een beter resultaat neer te zetten dan in het derde kwartaal van 2004.
De hogere winst is vooral te danken aan de sterk draaiende consumententak (Consumer & Commercial Clients) van de bank. Dit onderdeel behaalde een nettowinst van 833 miljoen euro, ten opzichte van 640 miljoen in het derde kwartaal vorig jaar. Mede dankzij deze divisie steeg de omzet van ABN AMRO over het afgelopen kwartaal van 4,1 miljard euro naar 5,3 miljard euro. Met name de resultaten in Noord-Amerika, Brazilië en de nieuwe groeimarkten stuwden de resultaten.
De zakenbankdivisie, Wholesale Clients, liet in het derde kwartaal een winststijging zien tot 172 miljoen euro van 133 miljoen euro in het derde kwartaal van 2004. ABN had eerder zelf aangegeven dat de resultaten van deze divisie ook in het derde kwartaal nog onder druk zouden staan. In december zal de nieuwe divisiedirecteur Piero Overmars reorganisatieplannen voor dit onderdeel presenteren.
Op 26 september maakte ABN AMRO bekend dat een overeenkomst was getekend met Banca Popolare Italiana (BPI) en een aantal andere aandeelhouders over de aankoop van een belang van in totaal bijna 40 procent in Banca Antonveneta. ABN AMRO verwacht dat de aankoop vanaf twaalf maanden na afronding van het bod op de resterende aandelen zal gaan bijdragen aan de winst per aandeel. De jaarlijkse kosten- en financieringssynergieën worden geraamd op ongeveer 160 miljoen euro vanaf eind 2007.
Sinds kort is ABN AMRO doende de organisatiestructuur in overeenstemming te brengen met een op het middensegment gerichte strategie. Met het oog op de nieuwe structuur wordt tevens het besturingsmodel aangescherpt en zijn drie nieuwe leden van de raad van bestuur voorgedragen voor benoeming. In een toelichting bij de cijfers zegt Groenink te verwachten dat de nettowinst over de tweede helft van het jaar die over het eerste halfjaar zal evenaren. Toen bedroeg de winst 1,88 miljard euro. „De aanpassing van de organisatiestructuur, in combinatie met de voorgenomen acquisitie van Banca Antonveneta, zal onze solide basis voor duurzame, winstgevende groei versterken.”