Schiphol wil omstreden bouwverbod intrekken
SCHIPHOL (ANP) - Schiphol wil een einde maken aan het bouwverbod voor het Groenenberg-terrein bij de luchthaven. Dit gebied is al jarenlang het onderwerp van een juridisch gevecht tussen Schiphol en de projectontwikkelaar Chipshol.
Chipshol wilde jaren geleden een bedrijvenpark neerzetten op het gebied. Alle vergunningen zijn rond, maar het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft op verzoek van de luchthaven een bouwverbod opgelegd. De veiligheid zou in gevaar komen, omdat het terrein dicht bij de Aalsmeerbaan ligt.De projectontwikkelaar heeft daarop diverse rechtszaken aangespannen, waaronder tegen de provincie Noord-Holland, het ministerie en Schiphol. Begin dit jaar besloot de rechtbank in Haarlem dat Chipshol recht heeft op een schadevergoeding van Schiphol. De onderneming denkt aan 100 miljoen euro. Door de rechter ingeschakelde deskundigen moeten de hoogte nog vaststellen.
Uit een brief die de advocaat van de luchthaven woensdag aan staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft gestuurd, blijkt echter dat Schiphol het bouwverbod wil intrekken. Er bestaat toch geen gevaar voor de veiligheid en daarom „bestaat er uiteraard geen reden om het bouwverbod te handhaven”, zo schrijft advocaat N. Koeman.
Hij verwijst naar een recent rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Daaruit blijkt dat de geplande gebouwen geen invloed hebben op de veiligheid. Alleen vrachtwagens op een parkeerterrein zouden gevaar kunnen opleveren, maar Chipshol heeft de plannen daarvoor geschrapt. De gewijzigde plannen heeft Schiphol laten onderzoeken en daaruit is gebleken dat ze veilig zijn.
Schiphol verzoekt Schultz zo snel mogelijk een besluit te nemen. Als het verbod namelijk wordt opgeheven, moet het vliegveld dit zo snel mogelijk aan de rechtbank laten weten, „aangezien dit consequenties zal hebben voor de uiteindelijk door cliënte te betalen schadevergoeding”, aldus de advocaat van de luchthaven.
Directeur P. Poot van Chipshol noemt de brief „het ultieme bewijs van bedrog en manipulatie” van Schiphol. De luchthaven kiest volgens hem eieren voor zijn geld en probeert de schadevergoeding zo laag mogelijk te houden. „Het intrekken van het verbod is bedoeld om de gevolgen van de uitspraak van de rechter te ontlopen.” Een woordvoerster van Schiphol ontkent dit.
Poot verwacht niet dat Chipshol nu op het Groenenberg-terrein aan de slag zal gaan. „Er zijn nog allerlei andere acties mogelijk om bebouwing onmogelijk te maken. We laten ons niet blij maken met een dode mus.”