Binnenland

Omvangrijk spoorproject vertraagd

UTRECHT (ANP) – Opnieuw heeft een omvangrijk spoorproject vertraging opgelopen. De Nederlandse Spoorwegen zijn gedwongen een nieuw, belangrijk spoor tussen Utrecht en Schiphol later in gebruik nemen dan voorzien. De eerste treinen zouden vanaf december over de zogenoemde Utrechtboog rijden, maar dat wordt nu vermoedelijk pas volgend voorjaar. Dat heeft een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail vrijdag gezegd.

28 October 2005 13:55Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

De vertraging wordt veroorzaakt doordat het Canadese concern Bombardier nog geen informatie over het veiligheidssysteem van de Utrechtboog aan een externe deskundige heeft gegeven. Die moet beoordelen of het systeem goed functioneert. „Dit neemt meer tijd in beslag dan verwacht", zei de ProRail–woordvoerder.ProRail onderzoekt of Bombardier iets te verwijten valt en wat de financiële gevolgen van de vertraging zijn. De spoorbeheerder sluit niet uit dat er een claim bij de Canadese onderneming wordt ingediend.

De Utrechtboog moet het mogelijk maken treinen uit de richting Utrecht direct naar Amsterdam Zuid–WTC en Schiphol te laten rijden. In de NS–dienstregeling voor volgend jaar speelt het traject een belangrijke rol. Het spoorbedrijf wilde twee keer per uur intercity’s tussen Utrecht Centraal en Schiphol laten rijden. Op werkdagen zouden deze treinen doorrijden naar Den Bosch en Eindhoven.

De reiziger is de dupe van de problemen rond de Utrechtboog. Hij moet tot het traject volgend jaar in gebruik wordt genomen, blijven overstappen op station Duivendrecht om tussen Schiphol en Utrecht te reizen. Een kortere reistijd laat daardoor langer op zich wachten.

De luchtvaartmaatschappij KLM heeft wegens de opening van de Utrechtboog zelfs besloten de vluchten tussen Eindhoven en Schiphol te schrappen. Passagiers zouden net zo makkelijk rechtstreeks vanuit Eindhoven, over het nieuwe spoor, naar Schiphol kunnen reizen.

Het is niet de eerste keer dat een groot spoorproject vertraging oploopt. De hogesnelheidslijn (HSL–Zuid) tussen Amsterdam en Parijs wordt waarschijnlijk maanden later dan gepland in gebruik genomen. De treinen van de NS en het Franse spoorbedrijf SNCF zijn niet op tijd aangepast aan het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS dat in de HSL–Zuid wordt gebouwd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer