Nieuwe website hulp bij keus zorgpolis
DEN HAAG - Zodra bekend is welke polissen zorgverzekeraars voor volgend jaar op de markt brengen, stelt de Consumentenbond een vergelijkend overzicht samen dat via een website is te raadplegen. Daarbij wordt uitdrukkelijk niet alleen op de prijs gelet, maar ook op de kwaliteit, zo maakte de Consumentenbond donderdag bekend.
Met behulp van de nieuwe website kunnen mensen het nieuwe polisaanbod dat ze vóór 16 december van hun verzekeraar moeten krijgen vergelijken met hun bestaande polis. Vinden ze de verschillen te groot, dan kunnen ze stap voor stap nagaan welke polis van welke verzekeraar dan wel bij hun wensen past.Uit een onderzoek onder in totaal 5000 leden en niet-leden dat de Consumentenbond donderdag presenteerde, blijkt dat 77 procent redelijk tot goed te spreken is over hun verzekeraar. In het onderzoek is onder andere nagegaan hoe het met de telefonische bereikbaarheid van verzekeraars is gesteld. De ondervraagden konden verder aangeven of ze in begrijpelijke taal werden geïnformeerd over hun polis. Ook is nagegaan hoe nauwkeurig alle afspraken waren vastgelegd.
Als koplopers in het onderzoek kwamen de verzekeraars DGVP, IZR en IZA uit de bus, die zich op dit moment alleen richten op de politiekorpsen en ambtenaren van gemeenten en provincies. Omdat verzekeraars in het nieuwe zorgstelsel een zogenaamde acceptatieplicht hebben, kan elke verzekerde na 1 januari met een van deze verzekeraars in zee.
Hekkensluiters in het onderzoek waren Agis en Zorg en Zekerheid. Beide scoorden met name laag op de punten telefonische bereikbaarheid en het afhandelen van vragen en rekeningen.
Een massale overstap van cliënten van de ene naar de andere verzekeraar acht de Consumentenbond niet aannemelijk. „Toen cliënten na de liberalisering van de energiemarkt massaal voor een andere leverancier kozen, ontstond er administratieve chaos. Ik denk dat dat veel mensen heeft afgeschrikt”, zei woordvoerster Annemiek van der Laan. Het is volgens haar bovendien de vraag of verzekeraars een grote in- en uitstroom van cliënten kunnen verwerken. „Er verandert straks al genoeg.”
Op dit moment zijn veel echtgenoten en partners op verschillende manieren verzekerd; de een particulier en de ander via het ziekenfonds. Omdat velen van hen beide polissen graag bij één verzekeringsmaatschappij zullen willen onderbrengen, zal dat al zorgen voor een aanzienlijke verandering, denkt Van der Laan. „Bovendien kennen we nu nog het verschijnsel gezinspolis, terwijl er straks voor elk kind een aparte polis wordt opgemaakt.”
Een geruisloze invoering van het nieuwe stelsel is volgens de Consumentenbond uiterst belangrijk. „Het nieuwe stelsel is vraaggestuurd; dat veronderstelt een kritische consument. Maar mensen durven alleen andere keuzes te maken als ze daar ook vertrouwen in hebben. Is dat niet zo, dan verandert er niets.”
Zorgelijk is volgens de Consumentenbond dat het toezicht op zorgverzekeraars momenteel nog niet goed is geregeld. „Er is niemand die nagaat hoe eerlijk hun reclame is.”
Wel heeft de bond vertrouwen in het College van Zorgverzekeringen, dat straks in de gaten moet houden welke zorgvoorzieningen verzekeraars in hun basispakket zullen opnemen. „Zij zien erop toe dat er geen hulpmiddelen zijn verzekerd, die eigenlijk overbodig zijn.”