Economie

Maximaal elf passagiers per stewardess

SCHIPHOL - Hoewel de prijzen van vliegtickets door sterke concurrentie op de lange afstanden onder druk staan, groeit de markt voor het dure vervoer in de zakenklasse op transatlantische lijnvluchten gestaag.

Henk Heiden
28 October 2005 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

Lufthansa en Swiss International Airlines vliegen al geruime tijd naar de VS met vliegtuigen die in een volledige zakenklassenuitvoering aan maximaal 56 passagiers plaats bieden. Tot de recente nieuwkomers in dit segment behoren Eos, MAXjet en KLM.Een ’gewoon’ retour Amsterdam-New York is deze de herfst al te koop voor 249 euro, exclusief belastingen en brandstoftoeslag. Dat weerhoudt zakenreizigers in Nederland er echter niet van om in toenemende mate voor zo’n 5600 euro -eveneens exclusief- op lijndiensten naar Amerika te stappen.

Het Duitse Lufthansa was in 2002 de eerste die transatlantisch met een Boeing 737-700 met 48 luxe stoelen ging vliegen. Normaal staan er in zo’n vliegtuig in de economyclass 159 stoelen en vliegt dit type alleen op korte trajecten. Extra brandstoftanks en het veel kleinere aantal passagiers maken de vluchten met dit toestel over de grote plas mogelijk.

Behalve met de Boeing 737 vliegt de Duitse maatschappij inmiddels ook met een kleine Airbus in luxe-uitvoering. Beide types worden -compleet met cockpit- en cabinebemanning- gehuurd van de Zwitserse luchtvaartmaatschappij PrivatAir, die al 27 jaar ervaring heeft met het uitvoeren van dergelijke vluchten. Ook Swiss huurt haar zakenklassenvliegtuigen met dit complete pakket van PrivatAir.

Ook KLM besteedt dit marksegment uit aan PrivatAir. Op de route Amsterdam-Houston wordt met ingang van volgende week zes keer per week een Boeing 737-700 met 44 stoelen ingezet. Deze zetels staan 157 centimeter uit elkaar en kunnen dankzij een tot 170 graden verstelbare rugleuning bijna tot een plat bed worden getransformeerd. De nieuwe dienst wordt aangeboden naast de bestaande dagelijkse vlucht naar Houston met een Boeing 747-400 en vervangt de KLM-vluchten met de Boeing 767, die nu nog drie keer per week naar de Texaanse stad gaan. Per saldo neemt de stoelcapaciteit in de zakenklasse naar deze bestemming met 45 procent toe.

De Boeing 737 vliegt in de gewone beschildering van PrivatAir, evenals dat bij Lufthansa en Swiss het geval is. Op de neus en in de cabine van het ”Houston-toestel” wordt in kleine letters de tekst ”Operated on behalf of KLM” aangebracht. Volgens KLM is er op de Houston-route veel vraag naar vervoer in de zakenklasse, vooral vanuit de olie-industrie. Om grote bedrijven en organisaties maatwerk en extra capaciteit te kunnen leveren, kijkt de maatschappij voor dit concept op termijn ook naar andere bestemmingen in Amerika. Lufthansa onderhoudt met de zakenjets diensten naar Chicago en New York en Swiss alleen naar New York.

De cabinebemanning van PrivatAir krijgt voor de Houston-route een speciale training om de KLM-dienstverlening zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Vrijwel alle aspecten van KLM’s standaard intercontinentale zakenklasse worden ook in de Boeing 737 aangeboden, inclusief het gratis Delfts blauwe huisje. Minimaal één lid van de vierkoppige cabinebemanning van PrivatAir spreekt Nederlands. Eén stewardess bedient maximaal elf passagiers.

Er is meer belangstelling voor het uitvoeren van zakenlijndiensten, zowel in Nederland als in Amerika. Het enkele jaren oude plan van de in Nederland gevestigde Zuid-Afrikaanse ondernemer Arthur Bezuidenhout om zo’n lijndienst op te zetten, maakt vanwege gebrek aan medefinanciers echter weinig kans. Via zijn maatschappij, Business Jet, wil Bezuidenhout de route Rotterdam-New York gaan vliegen. Door de KLM-operatie voelt hij zich nu benadeeld en voert hij overleg met KLM om tot een soort samenwerking te komen. Business Jet zou de Rotterdamse dienst overigens ook via PrivatAir uitvoeren.

Eerder deze maand startte de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Eos met een zakenlijndienst van New York naar Londen-Stansted. Op 1 november gaat op dezelfde route MAXjet Airways, eveneens uit de VS, van start.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer