Economie

Connexxion weigert te betalen voor problemen chipkaart

HILVERSUM (ANP) - Vervoerbedrijf Connexxion weigert op te draaien voor de mogelijke financiële problemen bij de invoering van de chipkaart voor het openbaar vervoer, zei een woordvoerder dinsdag. Voor de invoering van de elektronische betaalpas is mogelijk 100 tot 150 miljoen euro meer nodig dan gepland.

25 October 2005 16:26Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

De betaalpas moet voor 2008 alle huidige vervoerbewijzen hebben vervangen. De pijn zit vooral in het stads- en streekvervoer, waar Connexxion de belangrijkste speler is.De decentrale overheden hebben minister Peijs van Verkeer hier maandag van op de hoogte gesteld. De betrokken partijen hebben besloten een nieuw financieel onderzoek uit te voeren naar de chipkaart. De minister heeft 90 miljoen euro uitgetrokken voor de invoering van het systeem.

Connexxion en de regionale overheden noemen de zogenoemde tariefdifferentiatie het belangrijkste pijnpunt. De streekvervoerder wil reizen in de spits duurder maken dan in de daluren. De chipkaart maakt het invoeren van verschillende tariefsoorten namelijk erg makkelijk.

De Tweede Kamer, minister Peijs en de consumentenorganisaties hebben echter aangegeven niets te voelen voor experimenten met tarieven als de chipkaart er is. Ze vrezen dat klanten de elektronische betaalkaart minder snel zullen accepteren als de prijzen worden aangepast. Dat zou het succes van het project in gevaar brengen.

Maar bij het opstellen van zijn ondernemingsplan heeft Connexxion er wel rekening mee gehouden dat reizen in de spits duurder kan worden gemaakt. Als dat niet door mag gaan, „valt een stuk van de inkomsten weg”, zei de woordvoerder.

Daar komt bij dat de chipkaart in het streekvervoer nauwelijks voor een vermindering van het aantal zwartrijders zal zorgen, omdat het nu al erg lastig is zonder kaartje de bus te nemen. Een bedrijf als Connexxion zal daarom minder financieel voordeel hebben bij de betaalpas dan bijvoorbeeld de metro in Rotterdam en Amsterdam. De decentrale overheden wijzen er bovendien op dat de prijs die de reiziger voor de kaart moet betalen onder vuur ligt.

Connexxion eist compensatie van zijn opdrachtgevers, de decentrale overheden zoals provincies en gemeenten. „Zij bepalen de tarieven”, zei de woordvoerder. De regionale overheden hebben op hun beurt bij minister Peijs aangeklopt. De „financiële claim” is de eerste jaren na invoering van de chipkaart zo hoog dat daarvoor een oplossing moet worden gezocht, „bij voorkeur in een extra bijdrage van het rijk”, schrijven de decentrale overheden in een brief aan Peijs. Een woordvoerder van Peijs benadrukte maandag dat de invoering van de chipkaart een idee was van de OV-bedrijven.

De Nederlandse Spoorwegen, die de invoering van de chipkaart geheel zelf betalen, lieten dinsdag weten dat de eerste reizigers in het eerste kwartaal van 2006 gebruik kunnen maken van de chipkaart in de regio Rotterdam. Aanvankelijk zou daar in april een grootschalige proef beginnen, maar door technische problemen is deze herhaaldelijk uitgesteld. De kaart moet in 2007 landelijk bij de NS zijn ingevoerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer