Kia Cerato goedkoop en ruim, maar niet onderscheidend
Het gaat goed met Kia. De opmars van het Koreaanse merk is vooralsnog niet te stuiten. Behalve aan een onophoudelijke stroom nieuwe modellen wordt er hard gewerkt aan de verdere professionalisering van de organisatie. Inmiddels wordt Kia door de gevestigde orde beschouwd als een merk om rekening mee te houden. Hoog tijd dus voor een kennismaking met de Kia Cerato.
Het is en blijft een knappe prestatie. Tien jaar geleden stelde Kia in Nederland hoegenaamd niets voor. En zijn missie om als nieuwkomer in de jaren negentig in te breken in een overvolle vechtmarkt waarin de posities al lang door de gevestigde orde waren ingenomen, leek dan ook op voorhand kansloos. Een bestaan in de marge scheen het perspectief, maar niets bleek minder waar.Vooral met de Pride, een spotgoedkoop karretje op basis van een inmiddels afgeloste generatie van de Mazda 121, wist Kia een serieuze afzet op de Nederlandse markt te realiseren. Inmiddels is de Pride al lang vervangen, maar Kia’s perfecte timing om met scherp geprijsde modellen aan te haken bij de nog altijd groeiende populariteit van de SUV heeft nieuwe successen gebracht. De Sorento en de vorig jaar geïntroduceerde Sportage gaan als warme broodjes over de toonbank.
Wat Kia in de kaart speelt, is het feit dat de kopers van SUV’s veel minder merkgevoelig blijken te zijn dan bijvoorbeeld de doelgroep van de hogere klassen sedans. Kia heeft met de Opirus weliswaar een prijstechnisch interessant alternatief voor auto’s als de Audi A6 en Mercedes E-klasse, maar weet daarmee slechts een handjevol kopers te verleiden. Ook voor de Cerato geldt dat de competitie lastig is.
Niet opvallend
De Kia Cerato is Kia’s alternatief voor populaire middenklassers als de Opel Astra, Peugeot 307, Toyota Corolla en Chevrolet Lacetti, om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Kia heeft met de Cerato een keurig maar niet opvallend vormgegeven auto in huis, die vooral vanwege zijn prijsstelling geïnteresseerden de showroom in moet lokken. Vanaf 14.495 euro is de Cerato 1.6 16V sedan mee te nemen, terwijl voor de vijfdeurs hatchback 1000 euro meer neergeteld dient te worden.
De hatchback wordt aangedreven door een 77 kW/105 pk sterke 1,6 liter zestienklepper, die de Kia aan fatsoenlijke prestaties helpt. Zo staat er voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u 11,0 seconden in de boeken en vermeldt Kia een topsnelheid van 186 km/u. Desalniettemin maakt de Cerato 1.6 geen bijster kwieke indruk. Het duurt even voordat de auto op stoom is en voor inhaalmanoeuvres geldt dat er actief geschakeld dient te worden. Daarbij komt dat de motor boven de 4500 tpm behoorlijk wat kabaal maakt, waardoor de eventuele aandrang om de maximumsnelheden te overschrijden effectief wordt ingetoomd.
Verder is het gemiddelde testverbruik van 1 op 10,3 ronduit stevig voor een auto in dit segment. We hebben niet gereden met de 3000 euro duurdere Cerato 2.0 CVVT, maar vermoeden dat deze motor een veel aantrekkelijker partij is. Temeer omdat de koper voor die 3000 euro niet alleen extra spierkracht krijgt, maar ook automatische klimaatregeling in plaats van airconditioning, afstandsbediening in plaats van centrale portiervergrendeling, sidebags in de voorstoelen, windowbags en cruisecontrol. Dieselaars worden bij Kia bediend met de 102 pk sterke 1,5 liter of de 112 pk leverende 2,0 liter viercilinder direct ingespoten turbodieselmotor.
Mooi stabiel
De Kia Cerato is aantrekkelijk geprijsd en maakt daarnaast indruk met zijn onderstelkwaliteiten. De auto is comfortabel geveerd en toont zich mooi stabiel. In bochten toont de Cerato zich betrouwbaar. Hij laat zich niet snel van de wijs brengen en vertoont ook geen extreme overhelneigingen en onderstuurreacties. Daarnaast blijkt de Cerato ruim. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte voor hoofd en benen voorhanden. De Koreaan beschikt met een bagageruimte van 345 liter over voldoende plaats voor koffers en tassen.
Prijs en binnenruimte zijn de voornaamste argumenten om de aankoop van een Kia Cerato te overwegen. Wie meer wensen heeft en meer kan of wil besteden, zal al snel in de showroom van de concurrentie terechtkomen. Het ontbreekt de Kia Cerato simpelweg aan kwaliteiten om de auto een serieus onderscheidende positie in zijn segment te bezorgen. De Cerato staat daarom in de schaduw van Kia’s succesnummers Sorento, Sportage en Picanto.