Minder toiletten, meer zitplaatsen in nieuwe treinen
Nog maar de helft van de toiletten zitten er effectief in, de stoelen staan meer achter elkaar dan tegenover elkaar en er zijn minder rokersplaatsen. Vanaf komend weekeinde zetten de Nederlandse Spoorwegen verlengde, eenvoudige dubbeldekkers in.
Vanaf 2003 komen daar ook nog hele nieuwe dubbeldekkers bij, waardoor de NS in 2005 ruim 37.000 zitplaatsen meer heeft.
De verlengde dubbeldekkers zijn deze week getest, de eerste vier gaan rijden tussen Amsterdam en Vlissingen. De NS hoopt met de inzet van de verlengde dubbeldekkers het zitplaatsentekort aan te pakken. Volgens een woordvoerster van de NS zijn de testritten geslaagd. Zondag gaan de eerste treinen de rails op.
Zo’n 1100 machinisten krijgen een vijfurige opleiding om de lange treinen te kunnen rijden. De machinist krijgt een computerscherm in de cabine waarop problemen in of met de trein onmiddellijk in het scherm verschijnen. „Je weet met het nieuwe systeem exact wanneer en waar zich problemen voordoen. Zo kun je het defect sneller oplossen en zullen vertragingen minder vaak voorkomen”, belooft een machinist. Ook zullen lui die aan de noodrem gaan hangen eerder gepakt worden. Het systeem geeft namelijk aan waar ze zijn in de trein.
Volgens de NS worden de stoelen „op verzoek van de reiziger” meer achter elkaar geplaatst. Reizigers blijken elkaar liever niet aan te kijken. Een kunstwerk op de glazen tussenwand tussen de eerste en tweede klas moet zorgen voor meer privacy. In verband met de sociale veiligheid zal doorkijken mogelijk blijven.
Er zijn in de verlengde trein minder toiletten voor meer passagiers, de hoofdconducteur levert zijn aparte ruimte in en de cateraar moet het ook zonder hokje gaan stellen. Die maatregelen leveren veertien extra zitplaatsen op. In totaal, inclusief de nieuwe treinstellen, investeert de NS 680 miljoen euro.