Binnenland

Mantelzorger ziet door bomen het bos niet

UTRECHT - Een belmatje? Een drempelhulp? Nooit van gehoord. Veel mantelzorgers weten niet wat voor hulpmiddelen ze kunnen krijgen voor de verzorging van hun naasten.

Binnenlandredactie
18 October 2005 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 03:04

De onbekendheid met hulpmiddelen voor de verzorging van zieken blijkt uit een maandag gepresenteerd onderzoek van Nivel, het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg.Acht op de tien mantelzorgers zijn volslagen onbekend met het belmatje, dat ervoor zorgt dat er een bel gaat als de zieke uit bed stapt. Zes op de tien helpers van zieken en bejaarden hebben nog nooit gehoord van een drempelhulp. Dat is een schuin oplopend plaatje waardoor een rollator of een rolstoel gemakkelijk over een drempel heen kan.

De meeste mantelzorgers kennen wel hulpmiddelen zoals een extra hoog of laag bed en beugels aan de muur van het toilet of de douche.

De informatie over medische hulpmiddelen blijkt versnipperd over tal van instanties. Daardoor worden hulpmiddelen niet of te laat aangevraagd. Nogal eens voldoen de medische hulpmiddelen bij nader inzien niet in een specifieke situatie. Ook schort het vaak aan een doeltreffende instructie bij het materiaal.

Opvallend is ook dat zorgverleners die hulpmiddelen voorschrijven soms zelf niet precies weten welke materialen er beschikbaar en nodig zijn. Een mantelzorger zal dan ook op zijn strepen moeten staan, zegt Nivel-onderzoeker Chantal Leemrijse. „In veel gevallen moet het initiatief voor het krijgen van het juiste hulpmiddel van de mantelzorger en diens naaste komen. Die moeten zich dan ook vooral niet te bescheiden opstellen.”

De onderzoekers van Nivel pleiten ervoor dat één zorgverlener geldt als aanspreekpunt voor mantelzorgers. Zo kunnen zij worden begeleid van de aanschaf tot en met het gebruik van een hulpmiddel. Zo’n aanspreekpunt kan bijvoorbeeld een ergotherapeut of een specialist van de thuiszorg zijn.

De praktijk wijst uit dat een dergelijk systeem vruchten afwerpt. Leemrijse noemt een voorbeeld. „Er zijn zo veel soorten postoelen. Mensen weten niet wat er allemaal bestaat en aan wie ze het beste informatie kunnen vragen. Niet iedereen wil of kan dat zelf uitzoeken.”

In 2001 verleenden ongeveer 750.000 personen langer dan drie maanden intensieve zorg (meer dan acht uur) aan een familielid of bekende.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer