Dealer met meer automerken rukt op
ROTTERDAM (ANP) - De autosupermarkt rukt op. De grote dealerholdings, die al meer dan 30 procent van de nieuwe verkopen voor hun rekening nemen, zetten grote showrooms op waar meerdere merken onder één dak worden verkocht.
Zij spelen daarbij in op de veranderde Europese wetgeving, die beoogt de concurrentie in de autobranche te vergroten. De Markeur Holding, met 24 vestigingen in de Randstad een van de vijf grootste dealerorganisaties van Nederland, heeft deze maand in Pijnacker een nieuw bedrijf geopend waar vijf merken onder één dak worden verkocht. Topman Hans Laman: „Vanuit de klant gezien kan het interessant zijn om meer merken op één locatie te zien.”Ook de andere dealerbedrijven van de Markeur Holding, die onder meer Kia, Chevrolet, Saab, Opel en Citroën in portefeuille heeft, zullen meer merken in hun showroom aanbieden. Sinds 1 oktober kunnen importeurs dat niet meer tegenhouden: een dealer hoeft zijn activiteiten niet meer te beperken tot zijn eigen rayon, maar mag binnen de Europese Gemeenschap naar eigen inzicht nevenvestigingen opzetten van merken die hij vertegenwoordigt en daar de concurrentie aangaan met de officieel aangestelde dealerbedrijven van hetzelfde merk.
De markt speelt daar razendsnel op in. Zo opent de Kroymans Retail Groep in Rotterdam-Zuid medio 2006 een nieuw dealerbedrijf waar vijftien automerken onder één dak worden samengebracht. Wensink Autobedrijven, met twintig vestigingen in Noordoost-Nederland van Chrysler, Jeep en Mercedes-Benz de grootste dealer binnen de Nederlandse DaimlerChrysler-organisatie, gaat producten van alle merken in de diverse vestigingen verkopen.
In Brabant overweegt de Driessen Groep, met de vertegenwoordiging van acht merken goed voor zo’n 15 procent van de autoverkopen in de regio Eindhoven, dezelfde stap. De Stern Groep, met 61 vestigingen van vrijwel alle merken ’s lands grootste dealerorganisatie, bereidt ook plannen voor.
Secretaris Martin Huisman van de NDA, waarbij de officiële Nederlandse dealers zijn aangesloten, spreekt van een onomkeerbare ontwikkeling. „Gezonde bedrijven slaan hun vleugels uit. De multimerkdealer neemt een grote vlucht.”
Nederland telt nu bijna 3000 dealerbedrijven, die in handen zijn van ongeveer 1800 eigenaren. Het leeuwendeel exploiteert een vestiging, een kleine 200 hebben twee vestigingen van hetzelfde merk. Hun aantal neemt jaarlijks af, vijf jaar geleden telde ons land nog zo’n 3800 dealerbedrijven.