Nieuwe Leon heeft sportieve brom

„Tussen het brullen van de motor en het op laten komen van de koppeling zit de passie van de bestuurder. Hier kom jij in beeld. Jij bent degene die opdracht geeft om te presteren. Doe je dat, dan zal de Leon onmiddellijk reageren met een onstuitbare voortstuwingskracht. De enige persoon die je onderweg moet zien te verslaan, ben je zelf.”

Arno Witvliet
14 October 2005 15:34Gewijzigd op 14 November 2020 03:04
De Seat Leon 2.0 FSI Sport‑up is enorm stabiel en laat zich op een snel gereden bochtig traject niet van de wijs brengen. Foto’s RD, Sjaak Verboom
De Seat Leon 2.0 FSI Sport‑up is enorm stabiel en laat zich op een snel gereden bochtig traject niet van de wijs brengen. Foto’s RD, Sjaak Verboom

Bovenstaande tekst hebt u vast minimaal twee keer gelezen. En u hebt zich ongetwijfeld afgevraagd aan welke geest deze woorden ontleend zijn. Deze bloemrijke bewoordingen zijn niet afkomstig van een autojournalist die een paar dagen boven zijn stand kon leven met een geleende peperdure Italiaanse sportwagen. De tekst is regelrecht overgenomen uit de brochure waarmee Seat de nieuwe Leon onder de aandacht brengt.Het drukwerk bevat overigens meer van dit soort loftuitingen op de auto die voor Seat van groot belang is. Van een merk dat tot voor kort Volkswagen met een beetje Spaanse schwung op de markt bracht, wil Seat transformeren tot een alternatief voor merken als het Italiaanse Alfa Romeo. Niet voor niets werd de designdirecteur van Alfa Romeo een paar jaar geleden verleid tot een overstap naar Seat. Met de veelzeggende toevoeging ”auto emoción” achter de merknaam Seat wil de Spaanse fabrikant auto’s verkopen die tot de verbeelding spreken. De kwaliteitsstandaarden van het Volkswagen-concern waartoe Seat behoort, moeten garanderen dat emotie voorrang kan krijgen zonder dat de ratio gaat tegenspreken.

Turboversie
Eigenlijk is de Leon de eerste Seat met serieus sportieve aspiraties. De Altea mag dan wel gepositioneerd worden als Multi Sports Vehicle (MSV), maar blijkt in de praktijk toch een beetje te hinken op twee gedachten. Multi en Sport vormen immers niet echt een logische combinatie. De nieuwe Leon daarentegen ziet eruit als een heuse hatchback met een snelle uitstraling. Kenners zullen in de deurgrepen van de achterportieren en de vormgeving van de achterlichten onvervalste Alfa Romeo-stijlelementen herkennen. De nieuwe Leon ziet er goed en dynamisch uit, al is de vormgeving met de scherpe vouw in de flanken na de Altea en Toledo niet echt verassend te noemen.

De goedkoopste Seat Leon wordt aangedreven door een 102 pk sterke 1,6 liter viercilinder achtklepper. Een prima krachtbron om de instapprijzen laag te houden, maar voor de Leon is de 150 pk sterke 2,0 liter direct ingespoten viercilinder zestienklepper beter op zijn plaats. Met deze machine onder de kap wil de Spanjaard prima vooruit. Binnen 8,8 seconden bij volle acceleratie wijst de meter 100 km/u aan en zit er tot 210 km/u muziek in de Leon. Wie dat allemaal nog niet snel genoeg is, kan kiezen voor de 185 pk sterke turboversie van deze krachtbron, waarvan de relatief lage meerprijs de moeite van het overwegen waard is. Dat neemt niet weg dat de Leon 2.0 FSI uitstekend gemotoriseerd is. De krachtbron hangt gretig aan het gas en is gekoppeld een fijn schakelende zesbak, waarvan de verhoudingen goed gekozen zijn.

De motor produceert niet veel geluid, maar bij snel optrekken is een lekker sportieve brom te horen die bij de auto past. Het brandstofverbruik is met een gemiddeld testresultaat van 1 op 11,4 netjes, maar niet opzienbarend. Wie veel rijdt of gewoon minder wil verstoken, is aangewezen op een van de twee beschikbare dieselmotoren.

Sportstuur
De Leon mag er dan sportief uitzien en over voldoende spierballen beschikken, een echte sportieve inborst wordt bepaald door de rijkwaliteiten. Op dat terrein stelt de Leon allesbehalve teleur. De beproefde Leon Sport-up is voorzien van een sportonderstel en is daarom wat steviger geveerd dan de basismodellen. Dat betekent dat de auto niet bijzonder comfortabel is en dat de inzittenden vrij goed de kwaliteit van het wegdek kunnen vaststellen. Maar dat betekent in dit geval ook dat de Leon opvallend strak de hoek om gestuurd kan worden. De auto is enorm stabiel en laat zich op een snel gereden bochtig traject niet van de wijs brengen.

De Leon is voorzien van een elektrisch in plaats van een hydraulisch bekrachtigde stuurinstallatie, die door Seat perfect op smaak gebracht is. De auto stuurt precies en met veel gevoel, wat hem in combinatie met het sportonderstel een fascinerend karakter geeft.

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Leon in omvang toegenomen. Zowel voorin als achterin is er voldoende ruimte voor volwassenen beschikbaar. Voorin zit je zelfs uitstekend in de stevige en goed gevormde sportstoelen. Een prima verstelbaar en lekker aanvoelend leren sportstuur doet de rest. Het dashboard is niet bijzonder vormgegeven, maar is functioneel en steekt degelijk in elkaar. De bagageruimte meet een inhoud van 341 liter en is daarmee gemiddeld van omvang.

De Seat Leon is een aantrekkelijk gestileerde en opvallend goed rijdende auto. Zeker met zo’n krachtbron en het sportonderstel is dit een auto die door de liefhebbers serieus genomen kan worden. De nieuwe Leon is voor Seat dan ook zeer welkom. Het merk maakt namelijk niet de beste tijden door in zijn geschiedenis. De Altea en de Toledo hebben in dat verband nog te weinig uitgericht. Of de Leon dat wel gaat doen, is nog even afwachten. Hij heeft er in ieder geval de juiste papieren voor.

Seat Leon 2.0 FSI Sport-up

Waardering

  • onderstel, besturing
  • te beperkt aanbod basismotoriseringen

Techniek

Cilinder nhoud: 1984 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 200 Nm bij 3500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 8,8 seconden; topsnelheid: 210 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4315 mm; breedte: 1768 mm; hoogte: 1458 mm; wielbasis: 2578 mm; gewicht: 1235 kilogram; inhoud bagageruimte: 341 liter; brandstoftank: 55 liter; Seat Leon 2.0 FSI Sport-up: 25.475 euro.

Alternatieven

BMW 118i High Executive: 32.350 euro

Met afstand de duurste van het kwartet. Maar voor dat geld heb je dan onmiskenbaar een BMW. Inclusief een fantastisch onderstel met achterwielaandrijving. Achterin krap bemeten. De 2,0 liter viercilinder levert een vermogen van 130 pk en smaakt eerlijk gezegd naar een zwaardere versie.

Ford Focus 2.0 16V 5d: 25.100 euro

Fijne auto die vrij snel na zijn debuut als actiemodel beschikbaar was. De Focus Futura combineert een scherpe prijs met prettige extra’s. Krachtbron en onderstel zijn dik in orde.

Volkswagen Golf 2.0 FSI Sportline 5d: 27.665 euro

Prima auto. Veilige en nette keus voor iedereen die niet voor een BMW-1-serie, Ford Focus of Seat Leon durft te kiezen. Is eigenlijk te duur voor wat hij biedt. De doelgroep zou de aanzienlijk goedkopere Focus of Leon serieus in overweging moeten nemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer