Nieuwe marineorders overlevingskans voor Schelde
DEN HAAG (ANP) – Een order voor de bouw van vier nieuwe patrouilleschepen en een helikopterbevoorradingschip geeft de Koninklijke De Schelde–groep de mogelijkheid een gat van tien jaar te overbruggen, zei donderdag directeur W.P.J. Laros.
Scheepswerven in Europa hebben het moeilijk en een gezamenlijke Europese aanpak van de bouw van marineschepen is nog ver te zoeken. Als het kabinet vrijdag de nieuwe visie van Defensie op de marinetaken overneemt, zit die order er dik in.Minister Kamp wil zijn bestaande vloot geleidelijk meer aanpassen aan de nieuwe strategische inzichten. De oudere fregatten dateren nog uit de tijd van het Koude–Oorlogsdenken. Het beschermen bijvoorbeeld van de Atlantische vaarroutes.
Met het inruilen van oudere fregatten voor lichtbewapende patrouilleschepen zet de bewindsman in op het gezamenlijke en expeditionaire karakter van de krijgsmacht. De schepen moeten onder de kust Nederlandse crisisoperaties kunnen ondersteunen, maar tegelijkertijd ook als politieagent op kunnen treden voor de Nederlandse of Antilliaanse kust of worden ingezet tegen piraterij in bijvoorbeeld de Straat van Malakka.
Het belangrijkste wapen van zo’n schip is de helikopter, vertelt Laros in een gesprek met het ANP. Die is sneller dan welke smokkel– of piratenboot ook. Maar om de helikopter effectief in te kunnen zetten, moet het schip niet te krap worden bemeten, meent de Scheldedirecteur. Een groter schip is stabieler in wat ruwere zee dan dan een klein schip.
Laros denkt dat de marine zal uitkomen op een schip van 25.000 tot 28.000 ton. Dat betekent een lengte van ongeveer 105 tot 110 meter. De bemanning kan worden teruggebracht tot veertig of vijftig man, ongeveer eenderde wat nodig is om een fregat volledig operationeel te laten varen. Verder zal het schip ruimte moeten bieden aan eenheden voor speciale missies.
Als kabinet en Kamer instemmen met de plannen van Kamp en de order wordt gegund aan De Schelde, betekent dat tenminste vijf jaar werk voor de werf. Laros denkt overigens pas in 2008 aan de slag te kunnen. Hij verwacht dan eerst de kiel te kunnen leggen van de opvolger van het bevoorradingsschip de Zuiderkruis.
Dit schip moet net als het in aanbouw zijnde landings– en transportschip de Johan de Witt in staat zijn om een flink aantal helikopters te vervoeren, ook de grote Chinook transporthelikopter. Laros sluit niet uit dat het ontwerp van de Johan de Witt gebruikt kan worden voor de nieuwe order.