Binnenland

PvdA en CDA: Invoering ATB-systeem te traag

DEN HAAG (ANP) – De fracties van PvdA en CDA in de Tweede Kamer verwijten minister Peijs (Verkeer) dat het veel te lang duurt voordat het spoor veiliger wordt. De bewindsvrouw kondigde woensdag aan dat deze maand de installatie van een nieuw beveiligingssysteem begint. In twee jaar tijd worden duizend knelpunten uitgerust met een verbeterd systeem van automatische remblokkering bij rood licht, het ATB–systeem.

6 October 2005 07:26Gewijzigd op 14 November 2020 03:02

PvdA–woordvoerster Dijksma noemde het onacceptabel dat er van die aanpassingen nog geen werk van is gemaakt nadat de Kamer in mei 2004 de minister erom had gevraagd. CDA–collega Van Hijum was gematigder van toon, maar vroeg zich af waarom het zo lang moet duren, na een rapport uit november 2001 over door rood rijden van treinen.Volgens de CDA–bewindsvrouw zullen de werkzaamheden al twee keer sneller uitgevoerd worden dan voorzien. Dan zijn er ook nog de punctualiteitseisen voor op tijd rijden. „Ik kan het spoor niet lamleggen", riep Peijs uit. De spoorsector moest het nieuwe ATB–systeem („het zijn geen lantaarnpalen") ook eerst testen voordat het uitrollen kan beginnen.

Het installeren van het veel duurdere, nog modernere Europese ERTMS–systeem, waarvoor Kamerlid Van Gent van GroenLinks pleitte, wees de minister af omdat dat langer duurt. „Met ERTMS zijn we in 2013 nog nergens."

Peijs had het vooral aan de stok met SP–woordvoerster Gerkens, die de minister ervan beschuldigde dat zij de Kamer informatie had onthouden. Het ging om het rapport uit 2001 van de Raad van Transportveiligheid, de tegenwoordige Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Daarin stond dat het door rood rijden van treinen vaker zou voorkomen door invoering van het zogenoemde VPT–systeem, om meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden.

Peijs sprak met kracht tegen dat zij informatie heeft achtergehouden. De Raad is onafhankelijk en had zelf de rapportage naar de Kamer kunnen sturen, betoogde ze. Uiteindelijk heeft de Raad het stuk gedeeltelijk aan het SP–Kamerlid gestuurd. De minister beloofde het uiterlijk komende dinsdag alsnog door te sturen naar de Kamer. Volgens de minister is uit onderzoek door de Inspectie Verkeer en Waterstaat gebleken dat er geen relatie is tussen VPT en ongelukken als gevolg van door rood rijden.

Dit soort treinongelukken en botsingen is volgens een OVV–rapport, dat is opgesteld na een ernstige botsing bij Amsterdam–Centraal in 2004, flink gestegen. Het aantal sprong van gemiddeld minder dan 150 begin jaren negentig, tot 315 en 353 in respectievelijk 2003 en 2004.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer