Van Gennip gaat Nederlands imago oppoetsen
DEN HAAG (ANP) - Het economische imago van Nederland is niet slecht, maar het beeld dat de wereld van ons land heeft wordt er ook niet beter op.
Dat heeft zijn weerslag op de export, investeringen van buitenlandse ondernemingen in ons land en het toerisme.Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken gaat daar iets aan doen. Zij kondigt in een brief aan de Tweede Kamer geen grootscheepse campagne aan, maar ze wil wel samen met internationaal opererende bedrijven een positief imago uitdragen. Als in het buitenland „aperte misverstanden” ontstaan over bijvoorbeeld het ontslagrecht of de milieuwetgeving in Nederland moet dat beeld worden rechtgezet.
Binnen de EVD, een dienst die belast is met het bevorderen van de export, komt een centraal punt dat belast wordt met het opstellen van een strategie om te reageren op dit soort incidenten. Bedrijfsleven en de diplomatieke posten in het buitenland moeten bij de acties worden betrokken. Het is ook aan de EVD om te bezien welke evenementen en communicatiemiddelen het best kunnen worden ingezet om het imago van Nederland te verbeteren.