Binnenland

NS: Opvang treinreiziger moet beter

UTRECHT (ANP) – De opvang van treinreizigers tijdens grote stroomstoringen moet beter. Dat concluderen de Nederlandse Spoorwegen na de chaos op het spoor van afgelopen vrijdag.

4 October 2005 15:32Gewijzigd op 14 November 2020 03:01

De reizigers moeten meer informatie krijgen. Als de storing verholpen is, moet verder de treinenloop sneller op gang komen. De NS overlegt met spoorbeheerder ProRail over te nemen maatregelen. NS–topman Aad Veenman gaat deze week nog praten met zijn collega bij ProRail, zei een woordvoerder van de NS dinsdag. Vrijdag liep het treinverkeer in de regio Utrecht vast door een stroomstoring bij ProRail. Tienduizenden reizigers strandden daardoor. Ze tastten lange tijd in het duister over de redenen van de vertraging, omdat de omroepinstallatie het niet deed.„Daar waren klachten over", zei een NS–woordvoerder dinsdag. „We moeten onze klanten beter informeren", voegde hij daaraan toe. Wel benadrukte hij dat het zelden tot nooit is voorgekomen dat ook het omroepsysteem uitviel. „We konden ook gewoon niet communiceren".

Als een storing verholpen is, duurt het vaak nog uren voordat het treinverkeer weer volgens de dienstregeling rijdt. De treinen, machinisten en conducteurs bevinden zich namelijk op plekken waar ze niet horen te zijn. En de NS heeft geen „honderden mensen" achter de hand om op zo’n moment in te zetten, aldus de zegsman. Het spoorbedrijf werkt samen met ProRail aan maatregelen om dit „logistieke probleem" op te lossen.

De NS wil verder dat ProRail bij grote computerstoringen kan beschikken over een stabiel systeem. Tijdens de storing van afgelopen vrijdag, die ontstond door kortsluiting, viel ook het back–up systeem van de spoorbeheerder uit. De NS pleit voor extra geld van de overheid voor het onderhoud aan het spoor.

Treinreizigers kunnen in ieder geval wel een deel van de kosten van hun treinkaartje verhalen op de NS. De vervoerder verwacht deze week duizenden aanvragen binnen te krijgen. Omdat de storing de verantwoordelijkheid van ProRail was, moet de spoorbeheerder de helft van het totale bedrag betalen dat aan de reizigers wordt uitgekeerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer