Unilever wil in Azië doorgroeien
RIJSWIJK (ANP) - De voedingsdivisie van Unilever moet met name groeien in Azië en Afrika.
„We zijn weliswaar groot, maar niet in de hele wereld. Het is vooral in Azië moeilijk om er te bouwen via overnames. Er is niets voorhanden.” Dat zei de nieuwe Unilever-topman Patrick Cescau maandagochtend in een interview met Het Financieele Dagblad.De Fransman Cescau, die al heel lang bij Unilever werkt, moet het concern een nieuwe impuls geven na de winstwaarschuwing van vorig jaar. „Onze mensen konden vorig jaar geen krant meer zien, wilden geen analistenrapport meer lezen. Ze wilden erkenning voor hun harde werken.” Hij heeft zijn „twee beste food-mensen” naar China gestuurd. „Concurrenten als Procter & Gamble en Nestlé hebben in voor hen belangrijke markten buiten Europa en de Verenigde Staten marktaandelen van 40 procent of meer. Dan kun je domineren. Daarvan hebben wij er te weinig”, aldus de baas van de Brits-Nederlandse multinational.