NS pleiten voor goedwerkend back-upsysteem
UTRECHT (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen willen dat Prorail bij grote computerstoringen een stabiel back-upsysteem heeft.
„De spoorbeheerder heeft al een dergelijke achtervang, maar kennelijk werkt die niet goed genoeg bij storingen zoals vrijdagavond", zei een NS-woordvoerder zaterdag. De NS benadrukt nog steeds alle vertrouwen in Prorail te hebben.„We zijn er allebei op gericht dat het zo goed mogelijk verloopt op het spoor en dus voor de reizigers. Met Prorail zijn we voortdurend in overleg hoe we dit soort storingen kunnen voorkomen". Een reservecomputerserver voor de verkeersleiding waar ze op kan inschakelen, als de hoofdserver uitvalt, lijkt de NS een van de oplossingen. „We kunnen dergelijke storingen niet meer verkopen aan onze reizigers".
Voor alle gestrande reizigers biedt de NS de mogelijkheid om de kosten te verhalen op de vervoerder. De gedupeerden dienen een daarvoor bestemd formulier in te vullen en met hun treinkaartje op te sturen naar de NS. Alle extra kosten die reizigers door de stroomstoring hebben gemaakt, worden volgens de NS-woordvoerder tot een bepaald bedrag vergoed. „Dit bekijken we van geval tot geval". Hoeveel reizigers van deze mogelijkheden gebruik hebben gemaakt, is nog niet bekend. „In de loop van de week zullen de formulieren wel binnenstromen".