Motoren met retrodesign winnen liefde van jong en oud
Klassiek gelijnde motorfietsen keren terug. De retrotrend viert hoogtij. Fabrikanten zien het imago van de jaren zestig en zeventig als een sterke verkoopfactor. Onder meer als wapen tegen de afnemende aandacht van jongeren voor motorrijden. Voorbeelden van natuurgetrouwe replica’s van modellen uit de jaren zestig en zeventig zijn bijvoorbeeld de ”modern classics” van Triumph en de Ducati Paul Smart 1000 met een uiterlijk als de vroegere 750 SS.
Triumph, in de jaren vijftig en zestig de grootste motorfietsenproducent van Europa, is nu een bescheiden speler op de markt. „Met onze moderne klassiekers Bonneville, Thruxton en ook Scrambler mikken we op mensen die motorrijden als levensstijl zien en daarop hun aanschaf baseren”, zegt Edwin Bolonje, directeur Triumph Motorcycles.Dat werkt, bij jongeren en bij ouderen. „Vijftigers zijn geneigd een merk en een model uit hun jonge jaren te kopen. En het imago van de klassieke motor trekt ook jonge mensen. Je ziet steeds vaker dat ze in plaats van voor een cabriolet of een vakantie voor een motor gaan”, zegt Bolonje.
Oervormen lijken het antwoord op het afnemende motorbezit onder jongeren. Volgens eerder dit jaar gepresenteerde cijfers van het CBS is het motorbezit bij mensen onder de 30 jaar in vijf jaar tijd van 20 procent naar 10 procent gedaald. De groei in motorbezit komt vooral op naam van rijders tussen de 40 en 60 jaar. De helft van de motorbezitters behoort tot deze leeftijdscategorie. In 2000 was het aandeel van deze groep 33 procent.
Begeerfactor
De RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, wijt de ontwikkeling van de afgelopen jaren aan een verschuivende belangstelling bij jonge mensen. „Er is voor deze groep steeds meer op de markt waaraan hij haar geld kan besteden en in de afweging sneuvelt de motorfiets vaker en vaker. Wij signaleren dat jongeren een motor zien als een zeer luxe vorm van vrijetijdsbesteding”, aldus Eugene Daams, secretaris gemotoriseerde tweewielers bij de RAI.
Het is dan ook een logische ontwikkeling om de begeerfactor van de motor te verhogen en de motors betaalbaar te houden. De moderne replica’s van klassiekers hebben ongecompliceerde techniek die door moderne materialen veel minder onderhoud vergen dan vroeger. De aanschafprijs van deze modellen ligt enkele duizenden euro’s onder de supersportieve hightechmachines.
Groei in de verkoop onder jongeren is geen doel op zich. De oudere heropstapper is commercieel gezien een minstens zo interessante doelgroep. Leo Jegen van Honda Nederland: „De groep tussen de veertig en vijftig jaar, de babyboomers, is in verhouding groot in de huidige bevolkingsopbouw. Ze hebben veel te besteden, onder meer omdat de kinderen het huis uit zijn en de lasten van de hypotheek afnemen. Bovendien zijn ze gevoelig voor het jonge en vrije imago van de motorrijder. Dat zorgt voor de toename van rijders uit deze leeftijdsgroep.”
MotoRAI World
De RAI speelt op de ontwikkelingen in. De traditionele MotoRAI heet voortaan MotoRAI World en wordt niet meer in het najaar, maar net als vroeger in het voorjaar gehouden. „Niet alleen nieuwe motoren zullen er staan, voor het eerst staan wij ook gebruikte motoren op de show toe. Verder er is meer te vinden dat raakvlakken heeft met motorbezit en motorrijden”, aldus een woordvoerder van de RAI.
De bredere invulling van de MotoRAI World in februari 2006 moet meer bezoekers naar de beurs trekken. (ANP)