„Prosumer kan merk maken en breken”
AMSTERDAM - Eenvijfde van de traditionele consumenten is de afgelopen jaren veranderd in prosumer. Bedrijven moeten bij de positionering van hun producten en diensten terdege met het nieuwe ’menstype’ rekenen.
Dat zei Joost Rademaker van communicatiebureau Euro RSCG woensdag in Amsterdam. De organisatie maakte daar het resultaat van maanden onderzoek naar veranderend consumentengedrag onder 2160 Nederlandse respondenten bekend.„Prosumers zijn consumenten die veel gebruikmaken van verschillende informatiebronnen zoals nieuwsgroepen, sites en weblogs, waardoor ze goed en snel op de hoogte zijn van de nieuwste trends en artikelen”, aldus Rademaker. „Ze zijn extravert, hebben een uitgebreid sociaal netwerk en ontpoppen zich daarbinnen als leidersfiguren die hun mening over en ervaringen met producten en diensten maar wat graag delen. Zodoende beïnvloeden ze tot acht keer meer mensen dan de gewone consument. Ze zijn voortrekkers en transporteurs van trends.”
Bedrijven doen er bij de positionering van producten en diensten goed aan zich te verdiepen in de profielschets van de prosumer, stelt het communicatiebureau. „Allereerst hebben diens gedrag en mening een grote voorspellende waarde. Prosumers in Amerika gaven al maanden geleden aan dat Samsung een steeds grotere concurrent van Nokia zou worden, toen hun werd gevraagd naar de toekomstige ontwikkeling van beide fabrikanten.”