Italiaanse steden al jaren gesloten voor vuil verkeer
ROME (ANP) - Italië voerde in 1998 voor auto’s de ”bollino blu” (de blauwe bon) in. Sindsdien moeten auto’s ieder jaar gekeurd worden op de uitstoot van gassen, die aan een bepaalde norm moet voldoen.
Auto’s van voor 1988 moeten iedere zes maanden gekeurd worden. De keuring kost 8 euro en de ”bollino blu” wordt op de voorruit bevestigd, zodat meteen duidelijk is of de auto aan de voorwaarden voldoet. Wie er geen heeft, riskeert een boete van 68,25 euro.In belangrijke grote steden in Italië, als Florence, Milaan, Rome en Turijn, is het stadscentrum sinds enkele jaren op werkdagen overdag gesloten voor verkeer zonder speciale vergunning. De vergunningen worden alleen uitgegeven aan personen die in het centrum wonen of werken en van wie de auto voldoet aan alle normen, waaronder de keuring van uitstootgassen. Ook niet-gekatalyseerde brommers worden uit de stadskernen geweerd.
Sinds vorig jaar moeten ook scooters hun uitlaatgassen laten controleren. Vanaf het vierde levensjaar moet de brommer iedere twee jaar gekeurd worden. Met name de uitstootgassen van tweetaktmotoren zijn erg vervuilend. Naar schatting stoten ze twintig tot dertig keer meer benzeen uit dan auto’s. Italië is daarmee het eerste land in Europa dat een gaskeuring voor scooters invoerde.
Om de vorming van smog tegen te gaan, hebben stadsbesturen in Italië ook de mogelijkheid grote delen van de stad af te sluiten voor een deel van het verkeer. Dat gebeurt op dagen dat de hoeveelheid stofdeeltjes (Pm10) in de lucht een aantal dagen achter elkaar de norm overschrijdt.
Alleen auto’s die voldoen aan de Euro4-norm of zijn uitgerust met een lpg-installatie mogen dan nog rijden op de dagen en tijden die de gemeente bepaalt. Vaak kiest een stad ervoor om om de dag de even en oneven nummerplaten te laten rijden.