Plan Strukton voor uitbaten Betuwelijn
UTRECHT/DEN HAAG (ANP) - Strukton, de bouwonderneming van de Nederlandse Spoorwegen, wil een rol spelen bij de exploitatie van de Betuweroute. Het bedrijf heeft daartoe een plan bij minister Peijs van Verkeer ingediend, zei een woordvoerster van Strukton dinsdag.
plattekst (u15,1,0(In het plan staat dat Strukton en de Duitse HSH Nordbank gedurende tien jaar het beheer van de goederenspoorlijn voor hun rekening willen nemen. Ze zijn van plan samen te werken met spoorbeheerder ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam. Strukton is met deze partijen in gesprek.Het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail hebben, samen met het havenbedrijf van Amsterdam en de commerciële onderneming Towrail, ook een exploitatieplan bij minister Peijs ingediend. Daarin staat dat de Betuweroute binnen vijf jaar kostendekkend kan worden uitgebaat. De staat moet dan de eerste vijf jaar na opening in 2007 in totaal 35 miljoen euro bijdragen.
Peijs is enthousiast over dit plan. Wel moet nog een aantal zaken worden besproken, zoals de verdeling van de risico’s. De Tweede Kamer overlegt woensdag met de minister over het voorstel. Het lijkt erop dat de Kamer, die in april nog een eerste exploitatievoorstel finaal van tafel veegde, dit plan wel zal accepteren.
PvdA, VVD en CDA spreken van een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het eerste plan, waarbij ProRail en het Rotterdams Havenbedrijf de goederenlijn samen zouden exploiteren. Dat plan zou veel grotere verliezen voor de staat betekenen. VVD-woordvoerder Hofstra, in april een van de scherpste critici van de minister, laat zijn steun mede afhangen van een toezegging van de bewindsvrouw dat de staat de 35 miljoen na de periode van vijf jaar terugkrijgt. „Ik wil die miljoenen zien als een soort lening.”
Hofstra en PvdA-collega Dijksma klagen dat zij weinig ruimte hebben om tegengas te geven en een keuze ”opgedrongen” krijgen. „Deze werkwijze van Verkeer en Waterstaat verdient niet de schoonheidsprijs”, aldus Hofstra.