Netwerk KPNQwest staat of valt met hulp klanten
KPNQwest wil van zijn klanten en leveranciers de toezegging dat ze meehelpen het netwerk van het bedrijf in de lucht te houden. Zijn klanten en leveranciers tot financiële medewerking bereid, dan is KPNQwest in staat in elk geval deze maand, en zo nodig ook nog de volgende, het netwerk open te houden.
Dit voorstel heeft KPNQwest donderdag gedaan. Blijft een akkoord met de klanten en leveranciers uit, dan gaat het netwerk maandag uit de lucht, zo voegden de bewindvoerders eraan toe.
Een akkoord stelt de netwerkexploitant in staat de lopende zaken op een ordentelijke manier af te handelen. Als het netwerk nog in de lucht blijft tot eind juli hebben klanten de ruimte uit te kijken naar een andere aanbieder van netwerkcapaciteit.
Het voorstel zet zowel de klanten als de leveranciers voor het blok. Klanten die hun rekening nu niet betalen worden afgesloten, stelt KPNQwest. Het bedrijf houdt de leveranciers voor dat een draaiend netwerk beter is te verkopen, waarmee voor hen de kans groter is dat hun uitstaande schulden worden afgelost. Onder de leveranciers zijn vooral de energiebedrijven van cruciaal belang.
KPNQwest gaf donderdag niet aan hoe veel geld het nodig heeft om de toegang tot zijn kabelnetwerk open te houden. Tot nu toe sprong grootaandeelhouder KPN bij, voor naar schatting 500.000 tot 1 miljoen euro per dag.
„Daar zijn voornamelijk stroomrekeningen van betaald”, aldus een woordvoerder van KPN. Uit de vraag om steun aan leveranciers mag volgens hem niet worden geconcludeerd dat KPN niet meer betaalt. „We bekijken dat per dag”, aldus de woordvoerder. Hij kon niet zeggen of KPN vandaag weer zou instaan voor de kosten. „Het is wel goed van KPNQwest dat het duidelijk aangeeft dat het niet eindeloos door ons wordt ondersteund.”
KPN’s bemoeienis met het netwerk van KPNQwest is pure noodzaak, omdat het telecomconcern in elk geval de Nederlandse klanten van KPNQwest verbinding garandeert. De afgelopen dagen kocht KPN overal extra netwerkcapaciteit in om KPNQwest-klanten alternatieven te kunnen aanbieden. Het probleem is echter niet de beschikbaarheid van een netwerk. Een overgang is technisch zo complex, dat het bedrijven de nodige tijd kost de overstap daadwerkelijk te kunnen maken.
Bij KPN zijn circa zestig mensen in Den Haag bezig het netwerk in de lucht te houden. Volgens een ingewijde draait het daar echter maar om één ding: het overzetten van klanten naar andere leveranciers.
Ondertussen vinden meer en meer klanten elders onderdak. „Onze omzet is met tientallen procenten gestegen”, aldus directeur F. van den Broek van branchegenoot Level 3. Het is een schatting, want de drukte is te groot om exacte cijfers bij te houden. „We werken keihard met een crisisteam van veertig mensen. Waar we normaal tien dagen levertijd hebben, fiksen we nu klussen in een halve dag. De rekeningen volgen later wel.” British Telecom meldde donderdag enkele grote klanten van KPNQwest te hebben overgenomen ter waarde van 6 miljoen euro.