Binnenland

Kantoor belt te vaak met vrachtwagenchauffeur

HOOGEVEEN (ANP) - Vrachtwagenchauffeurs vinden dat ze tijdens de rit te vaak door hun kantoor worden gebeld. Dat gaat ten koste van hun aandacht voor het verkeer, wat de veiligheid niet ten goede komt.

26 September 2005 06:40Gewijzigd op 14 November 2020 02:59

Dit blijkt uit een peiling onder truckers van TVM, marktleider in de Benelux voor vrachtwagenverzekeringen. Het bedrijf bevestigde zondag een bericht hierover in De Telegraaf.De verzekeraar is nu een actie gestart om planners en personeel op kantoren van de transporteurs ertoe te bewegen niet meer met de chauffeur te bellen. De truckers hebben aangegeven liever zelf contact op te nemen als zij niet rijden, bijvoorbeeld tijdens het laden en lossen.

Uit cijfers van de politie blijkt dat het aantal eenzijdige ongevallen met trucks de afgelopen drie jaar met 20 procent is gestegen. TVM heeft geregeld contact met transportorganisaties om het aantal schadegevallen te beperken.

„Het afgelopen jaar bleek in bijeenkomsten met duizenden truckers dat zij vinden dat ze in de cabine steeds vaker door telefoonverkeer worden afgeleid, terwijl het verkeer steeds drukker wordt”, zegt bestuursvoorzitter Arjan Bos van TVM.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer