VVD sluit kilometerheffing toch niet uit
DEN HAAG (ANP) – Kilometerheffing om het autoverkeer terug te dringen is toch bespreekbaar voor de VVD. De invoerings– en exploitatiekosten, die nu in de miljarden lopen, moeten dan wel fors omlaag. Bovendien moet de opbrengst van de heffing gaan naar de aanleg van nieuwe wegen.
Fractievoorzitter Van Aartsen heeft dat donderdagavond gezegd tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer, het debat over de kabinetsplannen voor volgend jaar. Hij maakte met zijn woorden een einde aan een conflict binnen zijn eigen fractie, dat door van Aartsen zelfs overigens als „typisch zo’n Haags gedoetje" werd afgedaan.Woensdag verraste Van Aartsen de Kamer nog met zijn mededeling dat hij rekeningrijden „ook voor de toekomst" uitsluit. Nederland zou volgens hem te klein zijn voor deze vorm van het beprijzen van autorijden.
Niet alleen de oppositie toonde zich verbijsterd over de opstelling van de VVD–aanvoerder, ook zijn fractiegenoot Hofstra was duidelijk ’not amused’. Hofstra, al jaren de verkeerswoordvoerder van de VVD, diende in 2004 nog samen met de PvdA een motie in waarin hij het kabinet opriep werk te maken van een prijsbeleid op de weg.
Donderdagochtend deed Hofstra in het Radio 1–Journaal een poging de uitlatingen van zijn fractievoorzitter te nuanceren. Van Aartsen zou het allemaal niet zo hard bedoeld hebben en zich hebben laten provoceren door de oppositie.
Het conflict leek op de spits gedreven te worden toen Van Aartsen zijn fractiegenoot vervolgens op zijn plaats zette. „Ik begrijp dat Hofstra geëmotioneerd is over dit onderwerp, maar het is aan mij als fractievoorzitter om de lijnen uit te zetten".
Na een fractievergadering en een onderonsje van Van Aartsen en Hofstra was de kou echter uit de lucht. In de Kamer noemde de VVD–aanvoerder de invoering van rekeningrijden opeens toch „denkbaar", als dat in de toekomst aanzienlijk goedkoper blijkt te kunnen. Hij is daarmee terug bij het standpunt van Hofstra en van het kabinet, constateerden de fractieleiders Halsema (GroenLinks) en Rouvoet (ChristenUnie). „U hebt woensdag te grote woorden gebruikt", aldus Rouvoet.
De commotie rond het rekeningrijden viel ook slecht buiten de Kamer. Met name voormalig ANWB–directeur Nouwen maakte zich boos over de aanvankelijke opstelling van Van Aartsen. Nouwen leidde eerder dit jaar een breed samengestelde commissie die het kabinet adviseerde kilometerheffing op termijn in te voeren. Het kabinet leek dat aanvankelijk te willen overnemen, maar schoof het project later vanwege de kosten op de lange baan.
Rekeningrijden zou op dit moment een investering van 3 tot 4 miljard euro vergen, terwijl de exploitatiekosten nog eens 800 miljoen per jaar zouden bedragen.