Schiphol overweegt nieuwe startbanen
Luchthaven Schiphol bekijkt de mogelijkheid om een of twee nieuwe start- en landingsbanen aan te leggen. Ook wil Schiphol meer ruimte voor de afhandeling van passagiers en vliegtuigen.
Dat heeft de Schiphol Groep woensdag bekendgemaakt, vooruitlopend op de presentatie, vandaag, van het conceptstreekplan voor het zuiden van de provincie Noord-Holland. In dat streekplan is ruimte gereserveerd voor twee nieuwe banen op Schiphol, één parallel aan de huidige Kaagbaan en één baan tussen de Zwanenburgbaan en de vijfde baan. „Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs een uitbreiding te betekenen van het huidige aantal banen”, haastte een woordvoerster van de luchthaven zich te zeggen.
De mogelijkheid bestaat dat wanneer de nieuwe banen zijn aangelegd, andere banen sluiten of minder worden gebruikt. Volgens Schiphol dient in ieder geval de reservering van de ruimte nu al te worden gemaakt. „Anders wordt dat later onmogelijk.”
De plannen van Schiphol vloeien voort uit een studie naar de toekomst van de luchthaven. Toen in 2000 de plannen voor een luchthaven in zee in de ijskast werden gezet, heeft de luchtvaartsector op verzoek van de overheid gekeken naar de groeimogelijkheden op de huidige locatie, binnen de milieugrenzen.
Een parallelle Kaagbaan zou volgens Schiphol vooral de betrouwbaarheid van de luchthaven ten goede komen. Voor de groei op de lange termijn is een extra noord-zuidbaan (tussen de Zwanenburgbaan en de vijfde baan) wenselijk.
Uit voorlopige studies zou inmiddels ook gebleken zijn dat nieuwe banen niet botsen met de milieunormen. Ongeacht of er een uitbreiding van het aantal banen komt, wil de luchthaven de ruimte voor de afhandeling van passagiers uitbreiden. Daartoe is ruimte ten zuiden van Badhoevedorp gereserveerd.
Volgens een woordvoerder van Milieudefensie gedraagt de luchthaven Schiphol zich als een jengelend kind. „Ze hebben nu de vijfde baan zo goed als op zak en dan beginnen ze over een zesde en een zevende baan. Schiphol wil 85 miljoen passagiers gaan verwerken, dat kan nooit zonder meer overlast”, aldus de woordvoerder. Volgens hem is of Schiphol te ambitieus of is de nieuwe Luchtvaartwet te soepel. Ook waarschuwt de milieubeweging voor extra geluidsoverlast voor de gemeente Amsterdam.