Transavia wil derde prijsbreker EU worden
Luchtvaartmaatschappij Transavia wil de derde lage prijzenmaatschappij van Europa worden, na easyJet en Ryanair. Transavia werkt aan een samenvoeging van het lowcostproduct Basiq Air (Transavia) en prijsbreker Buzz (KLM).
Toch is en blijft de chartermarkt de kernactiviteit van de maatschappij.
De kersverse Transavia-topman, F. J. van Pallandt, liet woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers niet het achterste van zijn tong zien. Hoe de samenvoeging van Basiq Air en Buzz eruit gaat zien, wilde Van Pallandt nog niet zeggen. Of er één naam en één maatschappij ontstaat, is ook niet bekend. Ook niet welke bestemmingen op het verlanglijstje staan.
Transavia werkt aan een businessplan, dat in de tweede helft van de zomer wordt gepresenteerd. De samenvoeging van Basiq Air en Buzz is een gevolg van een herstructurering van KLM-activiteiten. KLM is voor 80 procent eigenaar van Transavia. Om de derde prijsbreker van Europa te worden, wil Transavia gebruik maken van elementen uit zowel het easyJet- en Ryanair-concept.
Van Pallandt, sinds 1 april opvolger van P. Legro, is niet bang dat Buzz een blok aan het been wordt. „Na de aanloopverliezen in het eerste en tweede jaar, verwachten we in het derde jaar uit de kosten te komen.” Volgens de hoogste baas bij Transavia zijn aanloopverliezen heel gebruikelijk. „Als je het later maar terugverdient.”
Transavia is als lijndienst- en chartermaatschappij graag actief in het goedkope vliegsegment. „Dit is een hele nieuwe markt. Wij pikken graag een stukje mee van die taart.” Na 11 september heeft Transavia van alles verzonnen om passagiers weer in het vliegtuig te krijgen.
De maatschappij is daar redelijk in geslaagd. In maart was de omzet van Transavia weer op het oude niveau. Voor dit jaar verwacht Van Pallandt een stijging van de omzet. Hij wilde zijn vingers echter niet branden aan het uitspreken van een winstverwachting. „Er zijn te veel onzekere factoren.”
Transavia boekte het afgelopen gebroken boekjaar een winst van 11,2 miljoen euro (2000: 12 miljoen euro). De winst is, net als vorig jaar, aardig opgekrikt door de verkoop van twee Boeings 737-300.